Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Friday, May 18, 2012

jangan


tolong jangan terlalu baik denganku
bukan tidak suka
cuma tidak selesa
kerana orang tua sendiri 
tak buat begitu
tak ajar untuk begitu


memang hakikatnya setiap mukmin itu bersaudara
tidak kunafikan itu
cuma kadang-kadang
perasaan tidak-tidak menjengah
kerana diri selalu bermasalah
dan menyusahkan saudara disekeliling
sudah terlalu banyak kamu membantu


tak mahu lagi terhutang budi


#sungguh diri segan#maafkan saya#

kosong,jaga hati

 
ايمان يزيد وينقص

kosong,kosong





Sungguh iman manusia bertambah dan berkurang


oleh itu, jagalah hati


Thursday, May 17, 2012

Kisah itu.



Isnin 14/5/2012


11.30 pg : 
Kita : Kak, orang exam petang ni.Doakan ye,berdebar-debar jantung macam nak luruh dah..hehe.
Akak : Ye buat elok2. in sya' Allah boleh buat. Oh ye, nenek tak sihat. Tak nak makan 2 3 hari dah.Tak tahu la tengok gaya macam dah nak pergi.
Kita : oh ye ke, ish ape cakap macam tu,tunggu kita balik dulu.




5.30 petang :
Kita : Mak,kita dah habis exam tadi.
Mak : Mak dah takde dah.(meninngal)
Kita : (sepi seketika)..Innalillahiwainnailaihiroji'un. ye ke.nak balik.camane ni nak balik.
Mak : tak tau la nak kata.Nanti ada exam lagi kan. Lagipun jauh Johor dengan Terengganu.






Begitulah, serba sedikit dialog yang berlaku pada hari tersebut. Hari dimana arwah nenekku kembali ke rahmatullah. Saatnya tiba jua tidak terlambat walau sedetik tidak tercepat walau sesaat. Di ambil tanpa perlu menunggu sesiapa kerana Dia Yang Maha Menghidupkan dan Mematikan berhak untuk 'mengambil' bila-bila masa sahaja.

Sungguh, sayu rasanya hati tetapi Redha itu perlu. Suatu ketika, kami memandikanmu, menghiasi dirimu, menyuapkanmu,membersihkan dirimu,bergurau senda denganmu dan bermacam-macam lagi setelah engkau tidak mampu lagi mengurus diri.

Masihku ingat, ketika sihat arwah seorang yang sangat rajin dan menyayangi cucu-cucunya. Selalu masak dan buat kuih yang best2. Contohnya kuih hijau,bahulu tepung bungkus...sedaap). Kalau kuih tak habis, kirim kat cucu-cucu balik makan dengan keluarga. KAdang-kadang rezeki murah, dikongsi sedikit wang kat cucu-cucu. Paling ingat, arwah memang awal menunaikan solat terutamanya waktu subuh. setengah jam sebelum masuk waktu subuh, arwah pasti bangun.Selesai solat, arwah akan mengejutkan ahli keluarga yang lain. Alhamdulillah.

Kini kau tiada lagi. Kenangan itu berlegar-legar di mindaku lantas kesedihan menyelubungi hati. Dikuatkan hati agar tidak terlalu mengikut perasaan. Ingatan perlu disemat bahawa setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati :Kullu nafsin zaiqotulmaut. Cuma masanya tak tahu bila dan bagaimana caranya. Esok,lusa,bulan depan atau tahun depan atau mungkin juga sebentar lagi? Oleh itu, persediaan itu perlu. Beribadatlah kamu seolah-olah kamu akan menemui-Nya esok.

Alhamdulillah, sempat menunaikan tanggungjawab sebagai cucu, sedikit bacaan Yasin dan tahlil kat masjid IPG. Syukran kepada semua yang telah menghadiri. Semoga amalnmu diterima disisi Allah S.W.T.

Al-Fatihah buat arwah.
               

Sunday, May 13, 2012

:)

Alhamdulillah,sungguh lama jari tidak menari diruangan ini.Rindu semakin menggunung namun sekadar menjengah tika kerinduan hampir memuntahkan rasanya.

Sungguh, banyak perkara yang berlaku sepanjang tempoh peninggalan penulisan disini. Semuanya datang secara tiba-tiba dan serentak. Allah juga yang Maha Mengetahui rahsia mengapa diuji diri sedemikian rupa..Dia memang sweet,'Perahsia'..^_^

Esok bermulalah peperiksaan untuk Semester 3. EDU untuk Pengurusan Bilik Darjah. Harap dapat tenangkan minda dan juga hati menghadapi peperiksaan ini. Subjek 'killer' orang kata..Semoga dipermudahkan.

Itu sahaja,tak mau cakap banyak-banyak.Mungkin lain kali pula..syukran wa ilalliqo'..:)

Popular Posts