Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Monday, February 28, 2011

Merentas Kota...

Assalamualaikum semua...(^_^)

sudah lama rasanya xupdate blog ni..huhu...sibuk je minggu ni..(sibuk ke??...)..waah..jantung berdegup kencang ni..perasaan xbleh nak kata ape...takot seram sume ade...huhu..Ya Allah permudahkanlah...

esok bermulalah acara merentas kota desa peringkat IPG nih...fuuhh..menghirup udara pulak la esok..jauh kot.. kalo ikut pegawai cakap perempuan punye jarak 3.5km je..tapi tahun lepas asenye 5km..ntah mana satu betul..tahun lepas dah xberpeluang nnk dengar nama dipanggil kt padang tahun ni xtau la...ase cam dah tua dah..hoho..

Jalan kitorg tepi jalan besar...antara 10 jalan yg paling kerap kemalangan..so memg takut la bila kuar je dr pintu gerbang mktb ni...smpai dekt ngan BP Mall baru masuk jalan kg...yg takotnya ade cik ann di mana2!!...tahun lepas siap ade peljr laki yg kena kejar..pengsan budak tu terlanggar tiang..dah la kena kejar cik ann terlanggar pulak tiang..tambah pengsan pulak..ish3..sudah jatuh ditimpa tangga-tangga...pasal byk mende kena..huhu.....sian dye..atlit tu..melepas la nk diumumkan nama...xpe2..taun ni cover la...hee

classmate ramai yg jd watergirl..hemm buat air sedap2 la kengkawan ye baru leps dhaga merentas kota nanti..hehe...yg penting air batu!!!...(pdhl dah tau air batu xelok lagi2 lepas lari..hoho...tp xkira nk jugak...ngee)..

hemm..tahun leps kitorg rmai rumah biru@bayan..burng bayan..tahun ni lagi sekali rumah bayan..tahun leps kena buat maskot..sume org puji..alhamdulillah kire menjadi la jugak bayan tu..yg lawaknye maskot xtau tinggi potong je kain buat baju..bila sampai kt padang....labuh betul baju kitorg buat..hoho..sian betul model maskot tu..masa dah suntuk so kitorg terus potong baju tu kt badan die..nseb baik chinese..xde la rase malu sgt..hoho...sume orang ketwa..si maskot tu pun ragu2 boleh ke kitorang koyak baju yg melekat kt badan die???....kitorang dengan yakinnya menjawab boleh..boleh je...dah biasa dah bab potong2 kain ni..hehe..(maksudnye??..haaa)...

 inilah bayan kami dan pereka2nyer...heee...


tahun leps jugak buat pertama kalinya rumah bayan jd johan keseluruhan..waahh..tepuk tangan semua...hihi...sebbnya sume atlit duk umah bayan..malangnya tahun ni..huhuhu..sume pegi umah merah..merak...hemm...sedih2...tp xpe..kitorg akan usaha lg bayan akan menang..heee...insyaAllah..

hemm...nampaknya itu je lah cerita nk kabo...hari Rabu ngan khamis ad KTP plak..kejohanan trek dan padang..dan hari yg paling mendebaarkan ialah hari khamis pg tu...waaahh..takutnye..nk balik kg ase...haha...(ade ape hari tu??...tunggu la ceritanye..keh3..)

2 hari tu jugak kitorang akan membuktikan kemahiran kitorang dalam berniaga..haa..jgn disangka bdak PA xtau buat mende2 alah cenggini....ni memg part power kitorg la nih..hee...jadi kpd sesiapa yg berkenaan pd 2 hari tersebut silalah kunjungi gerai kami..insyaAllah keikhlasan akan membuahkan kenikmatan...hehe...barang2 semua dah beli..tunggu kitorg bawak je nnti....

ok la..pnjang plak ase w/pun hakikatnya nk taip lg...apakan daya..virus pemalasan dah mula menular..haha..ok moga terhibur ngan entry kali ni...jumpa lagi..


*debornye rents desa esok..
*angin2 melanda...huhu
*KKP xbuat lg!!!....
*semoga berjaya esok...(^_^)

Tuesday, February 22, 2011

MASUK SYURGA DAN MASUK NERAKA KERANA SEEKOR LALAT…


IMAM THARIQ bin Syihab pernah berkata dalam majlis pengajiannya, “Ada orang yang masuk syurga kerana seekor lalat dan ada pula yang masuk neraka kerana seekor lalat.”

            Kaum Muslimin yang hadir dalam pengajian itu terperanjat apabila mendengar perkataan Imam Thariq  bin Syihab yang tidak masuk akal itu. Mereka ternyata hairan.

            “ Bagaiman hal itu boleh terjadi?” Tanya mereka serentak.

            Lalu Imam Thariq bin Syihab menceritakan sebuah kisah menarik.

“Ada dua orang melakukan pengembaraan. Pada suatu hari,mereka memasuki daerah yang didiami oleh satu kaum yang menyembah berhala. Kaum itu memiliki berhala yang disembah dan dikeramatkan. Orang yang melewati daerah mereka  harus memberi korban sebagai persembahan untuk berhala itu. Jika tidak, mereka tidak akan dibiarkan keluar hidup-hidup dari daerah itu.

Dua orang itu turut mengalami masalah yang sama. Mereka mesti memberikan persembahan pada patung berhala. Lelaki pertama sangat takut pada kematian. Oleh kerana tidak memiliki apa-apa, akhirnya dia menangkap seekor lalat untuk dipersembahkan pada berhala itu.

comel je..huhu..

Lelaki kedua pula tetap teguh memegang akidahnya. Dia tidak mahu berkorban unuk berhala itu, meskipun dengan seekor lalat. Dia memilih untuk taat pada ajaran agamanya. Berkorban hanya boleh dilakukan jika sesuai dengan syariat, iaitu korban Aidil Adha yang dilakukan ikhlas kerana Allah.

Memberi persembahan untuk berhala, meskipun hanya dengan seekor lalat, adalah perbuatan menyekutukan Allah. Itu adalah dosa yang paling besar. Keengganannya menyebabkan dia dibunuh. Lelaki itu mati syahid mempertahankan akidahnya dan masuk syurga.

Adapun lelaki yang satunya, akhirnya meneruskan perjalanan. Namun begittu, malang menimpanya. Baru sahaja dia berjalan beberapa puluh langkah, dia digigit ular berbisa ditengah padang pasir dan akhirnya mati.

Namun, dia mati dalam keadaan musyrik (menyekutukan Allah). Dia masuk neraka kerana menyekutukan Allah, dengan mempersembahkan seekor lalat pada berhala.   




Hemm, macammane kwn2..agknye kalu kite berada ditempat mereka mana yg akan kite pilih...lalat atau akidah??..mungkin bibir ringan mengatakan pasti akidah yang akan dipilih tetapi tidak mungkin kita dpt membuktikan apa yg diucap jika tidak disertai dengan kemantapan dan keteguhan akidah dalam hati..pasti keliru dan serba salah mana yang lagi utama..

Mungkin juga kita akan kata, alaa benda2 mcm tu mana ade sekrg..tu zmn nabi dlu'....jangan berkata sebegitu ye temanku...tanpa kita sedari sebenarnya sekrg kita dlm suasana spt zaman nabi dulu..

Maksiat semakin berleluasa..Lihat sahaja berapa ramai bayi2 yg tidak berdosa dibuang sesuka hati tanpa perikemanusiaan..setiap hari pasti ade berita yang keluar terpampang didada akhbar..itupun yang dilaporkan macmmane pulak yg tidak dilaporkan??..

Rasuah dalam kalangn masyrkt pelbagai lapisan dan kaum...aurat lelaki mahupun perempuan dibiarkan terdedah walaupun sudah terang lagi bersuluh Allah berfirman dalam KitabNya yg memerintahkan untuk menutup aurat..contohnya dalam surah An-Nur..beleklah kembali lembaran Kitab kite duhai remaja..janganlah jadikan ia teman karib hanya ketika dirimu kecil...Al-Quran itu lengkap dan sesuai sepanjang zaman..

Jika Sultan Muhammad Al-Fateh yg pd ketika umurnya 20 tahun telah dilantik menjadi raja, apa remaja kita pada usianya sedang lakukan??...sayangnya hanya segelintir remaja sahaja seperti beliau..jadi yang lain dimana??...fikir, fikir dan teruskan berfikir...dimanakah pemuda tiang agama, pemudi tiang negara??....pemuda sbg pemimpin pemudi sbg pembantu dlm pembinaan negara..

Ayuh remaja kita bangkit...jangan biarkan nafsu mendahului iman kita...dimana rasa takot kita pada Allah juga Rasulullah...

Jom sama2 kita muhasabah diri..peringatan tuk diri sendiri juga..(^_^)

Saturday, February 19, 2011

Butir nangka..(^_^)

Assalamualaikum.....

Alhamdulillah hari ni menjadi jugak butir nangka yang diimpikan selama ni untuk kawan2...hehe..da lama nk buat hari ni diberi kesempatan..Alhamdulillah walaupun bahan xcukup p menjadi jugak bile di ganti ngan bahan2 lain..so yg ni simple je bahannye..sape nk buat silakn ye...sini saya sertakan resepinyer...


Bahan A
1)Tepung pulut-500 gram
2)air masak-secawan
3)pewarna makanan-satu sudu teh

Bahan B
1) Santan -2kotak kecil
2) gula - secukup rasa
3) halia - 1 inci (dihiris halus)

Jom masak....

1)tepung pulut dimasukkan ke dalam bekas
2)masukkan satu sudu teh pewarna makanan ke dalam sebekas air masak (dlm 150ml)
3)gaul hingga sebati dan menjadi satu doh yg tidak terlalu lembik dan tidak terlalu keras..-moderate-
4)2 kotak santan dimasukkan ke dalam periuk-panaskan-
5)masukkan gula dan halia yg telah dihiris halus
6)rasa santan dan tambah gula atau air jika kurang manis dan terlalu pekat.
7)bentukkan Bahan A yang telah siap digaul dalam bentuk seperti biji nangka..tp jgn besar sgt,kecik2 je takut lekat kt tekak 6ti..
8)masukkan ke dalam periuk dan biarkan ia masak.
9)tambah air jika santan terlalu pekat
10)biarkan selama 6-10 minit smbil kacau dan siap ntuk dimakan..

bestnyer..yummy..xsbr nk makan ni...


waaah...(^_^)


ade lg....beznyer!!..


sedapnye..hingga menjilat jari...hehe..rumate kta best2...hehe sape yg nak meh bilik saya ye..ade lg..teman2 yg tiada disini cepat2 la pulang ke mktb ye...bila lg nk rasa yg saya buat...hehe..alhamdulillah..


lepas ni boleh buat lg kut...buat kawan2 yg xkenl lg kueh butir nangka ni tgok2 la gmbar tu puas2 ye..ade yg first time tgok first time makan tu jgn lupe rasanye...heee..6ti kite buatlg..pasni kite buat kueh lain dlu....persediaan la ni senang bila posting boleh masak sdr...bile kawin pon senang boleh tunjuk kelebihan kt mertuan sket...hehe..seket2 dah la jgn tunjuk lebih2 ye...hehe...ok la..da dpt ilmu hari ni??...buat kueh tu ye..try2 mane tau lg best dr himmatulinsan punyer..(^_^)

k...setakat ni aje ye..assalamualaikum..

Maafkan daku teman....




 Assalamualaikum...

maafkan daku teman..bukan niatku tuk melukakanmu..terkadang tingkah yang tidak disedari meninggalkan garis luka yang amat dalam...perkara yg dibuat atas dasar suke2 juga menggores qalbu....maafkan daku..laku ku tidak menilai perasaan orang lain terlebih dahulu..maafkan daku..


Friday, February 18, 2011

Kerja,kerja!!

Assalamualaikum semua..
Apa khabar iman semua?..Diharapkan sihat-sihat semuanya..Sekadar ingin berkongsi aktiviti amal yang alhamdulillah diberi kesempatan saya sertainya pada 13/2/2011 di Kg Parit Lapis Bancas yang terletak dalam daerah Batu Pahat.

Kg ini adalah salah satu kampung yang telah dilanda banjir teruk semasa pilihan raya dun tenang seminggu yang lalu. Namun, walaupun mentari memancarkan sinarnya, air banjir yang 'menghuni' kampung ini tetap tidak berganjak.

Di kesempatan itu,saya telah menyertai satu rombongan badan bukan kerajaan membantu penduduk kg sekitar Kg Parit Lapis Bancas tersebut.First of all, kami berhenti di Masjid Parit Lapis Bancas.






tinggi masjidnya..

Masjid di kg ni tinggi dan rasanya memang sengaja dibina tinggi supaya boleh berjaga2 dengan banjir. Jadi penduduk yang menjadi mangsa boleh berada disana.

Semasa kami tiba, penduduk kg sibuk menyiapkan makanan tengahari.Kami pun bersama2 menolong mereka potong labu, kupas kulit telur dan makan sarapan..hehe..tp xlama kami membantu mereka kerana kami dijemput ke rumah salah seorang mangsa banjir.

ke rumah mangsa banjir???..nk buat apa???...

apa lg..basuh rumah la..(^_^)..ni part yg saya suke..bersih membersih ni memang saya suka..semangat dah dlm kereta...bila sampai rumah mangsa....jeng3...


"Ya Allah kesiannya."(ini simpati)
"Eh macammane la kt dalam rumah mesti penat nk basuh."(ini empati)


itulah antara dialog2 yg meniti dibibir kami..rumah pak cik tu mcm pulau je..dikelilingi air yg bertakung..nk kata tinggi airnya tak la sbb dah surut sikit..apa2 pon terpaksalah basahkan stokin untuk msuk ke rumah pak cik tu..


Kata pakcik dah 3 tahun rumahnye xnaik air..ni tiba-tiba pulak naik tanpa diduga..hemm..sabar ye pak cik..so kami pon memulakan tugas membersihkan pangkin rumah. letak sabun BUMM!! naseb baik xmeletup..huhu...pastu ape lg bermulalah aktiviti sental menyental..

air sama tara (paras) ngan pangkin...


gambar terbalik...paras air yg naik...

kawasan luar dapur...

Dalam rumahnya pon masih ade lagi air yang bertakung..semua barang diangkat keats..air bertakung kat bahagian dalam rumah sbb kawasan dalam rumah lagi rendah dari pangkin...kasihan mereka...

Itulah beberapa gambar yg sempat saya ambik semasa mencurahkan sedikit tenaga di rumah mangsa banjir...lepas habis semua kami dijamu dengan makanan..part ni jugak saya suka sbb boleh makan setelah penat bekerja..hehehe..alhamdulilah rezeki jangan ditolak..


kemudian kami bergerak ke Masjid Parit Lapis Bancas kembali untuk mengagihkan beras kepada penduduk kg..terzahir rasa gembira pada raut wajah pakcik makcik dapat mengurangkan beban mereka..



sebelum pulang kami berhenti dibeberapa buah rumah penduduk untuk mengagihkan lagi beras kepada mereka..alhamdulillah walaupun penat tetap merasa gembira dan syukur pada Allah dapat meringankan beban mereka..semoga mereka sabarmenghadapi bencana ini...

on the way balik, sume dah layu dalam kereta...mengantuk + penat = tido!!....
hehehe..sampai mktb terus smbung aktiviti memejamkan mata...apa2 pun tetap mengucapkan rasa syukur yang tak terhingga....pinggang sakit buat biasa je...esok2 baik la....

seronok tolong orang ni...dia senang kita pon senang..dia gembira kita pon gembira...sama2 merasa...yang penting ikhlas...sama2 bersaudara..saudara satu aqidah...jadi sama2 kita eramal..tmbah list amal kebaikan kita...semoga list keburukan kita berkurangan dan amal kecil kita dapat menampung pahala kita yg lain...

SELAMAT BERAMAL..(^_^)



Thursday, February 10, 2011

Dia Maha Berkuasa..

Assalamualaikum...




Seminggu sudah berlalu setelah post saya yang terakhir sebelum ini mengenai pengalaman berada di institut pada masa cuti tanpa kehadiran sahabat2 sekelas dan juga jiran yang pelbagai kaum. Hanya ditemani adik2 pantai timur Malaysia dan makhluk Yang Maha Agung.


Bersendirian terkadang membawa seribu persoalan mengenai ciptaan sang Khaliq yang amat menakjubkan. Bagaimana cakerawala ini dijadikan bagaimana tadbirannya. Sungguh kita sebagai hambanya yang lemah tidak mungkin dapat meneka bagaimana kaedah dan cara yang diguna untuk mencipta alam ini hanya dengan logik akal. 




Cuaca yang terkadang sukar diduga merapuhkan lagi takabbur manusia dalam mentafsir alam.
Banjir yang melanda secara tiba-tiba di negeri Johor langsung tidak dijangka akan berterusan sehingga ke hari ini terutama di perkampungan sekitar daerah Batu Pahat sehinggakan sesi persekolahan terpaksa dijalankan di tempat penempatan mangsa banjir dalam keadaan pelajar dan guru berpakaian biasa.


Namun hanya Dia yang mengetahui apa sebab dan hikmahnya diturunkan zarah-zarah hikmah yang berada dalam kepulan awan yang di gantung di langit. Itulah antara kebesaran dan kekuasaanNya yang dapat kita lihat dengan anugerah pancaindera kita. 








24. dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kebesaranNya dan kekuasaanNya, ia memperlihatkan Kilat kepada kamu, untuk menakutkan (dari panahan petir) dan memberi harapan (dengan turunnya hujan); dan ia menurunkan hujan dari langit, lalu ia hidupkan bumi sesudah matinya Dengan hujan itu. Sesungguhnya Yang demikian mengandungi keterangan-keterangan bagi orang-orang Yang menggunakan akal untuk memahaminya.

25. dan di antara tanda-tanda Yang membuktikan keluasan ilmunya dan kekuasaanNya, ialah terdirinya langit dan bumi (dalam keadaan Yang menakjubkan itu) Dengan perintah dan penentuan takdirNya; akhirnya apabila ia menyeru kamu Dengan satu seruan (supaya kamu bangkit hidup semula) dari bumi, kamu Dengan serta merta keluar (dari kubur masing-masing).

( surah Ar-Rum : 24-25 )


satu lagi ayat cinta yang mengandungi rahsia bagaimana terbentuknya hujan dalam surah an-nur ayat ke 43..


43. tidakkah Engkau melihat bahawasanya Allah mengarahkan awan bergerak perlahan-lahan, kemudian Dia mengumpulkan kelompok-kelompoknya, kemudian Dia menjadikannya tebal berlapis-lapis? selepas itu Engkau melihat hujan turun dari celah-celahnya. dan Allah pula menurunkan hujan batu dari langit, dari gunung-ganang (awan) Yang ada padanya; lalu ia menimpakan hujan batu itu kepada sesiapa Yang dikehendakiNya, dan menjauhkannya dari sesiapa Yang dikehendakiNya. sinaran Kilat Yang terpancar dari awan Yang demikian keadaannya, hampir-hampir menyambar dan menghilangkan pandangan.



Subhanallah, begitu indah dan halus setiap ciptaanNya, bersyukurlah kita diberi peluang untuk hidup di dunia ini. gunakanlah anugerah pancaindera yang dikurniakan dengan sebaiknya dengan sentiasa memikirkan kekuasaanNya..
Mohon undur diri..=)






*entah bila nak smbung cerpen 'indahnya Khusyuk Beribadah'...tunggulah dlu..=D









Tuesday, February 1, 2011

Gembira tengok....

Assalamualaikum semua...


Alhamdulillah hari ni mentari muncul membawa sinar harapan buat kita setelah beberapa hari bumi dibasahi hujan rahmat sekaligus membawa banjir kepada beberapa buah negeri termasuklah negeri Johor yang dilaporkan antara negeri yang paling teruk...
 

hemm..so ape aktiviti yg sya lakukn pd hari ni??...hari ni buat kerja amal sket..alhamdulillah gembira lihat hasilnya dan bibir memang xlepas dr tersenyum..sahabat pun ucapkan syabas dan tabik kt saya..huhu..xnk puji lebih2 nanti yg ikhlas jd riak....syukur...teringin nak tahu????...hehe..


disebabkan saya keseorangan disini jadi pagi-pagi dah mulakan operasi membersihkan koridor bhgian saya..segala jenis,bentuk dan saiz selipar kususun rapi..sampah dan debu ku sapu cuci...bersih dan kemas lah koridor ni mcm ade mak cik cleaner bertugas je..hoho


kemudian bilik ku menjadi sasaran kedua...semua barang dibersihkan dan disusun elok2..kucapai baldi dan kuletakkan sedikit softlan kedalamnya..lalu ku isikan baldi dengan air 1/4 baldi..bermulalah tugas ku kedua iaitu menggosok tingkap bilik dan lantai bilik....(^_^)..canteek berkilau-kilau...bau die persis bau softlan..haha(memg guna softln pon xkn bau petals)..huhu...


yaa..itulah aku..sukekan kebersihan dan kekemasan walaupun kadang-kadang memang xnampak rupe..hoho..then ku basuh telekung solat kepunyaan saya dan aini : roomate..(hee..jgn mare ye aini)...
lepas siap terus bersihkan bilik air dan tandas..hilang segala bau yang kurang enak dan suasana yang tidak selesa...kembali pula aroma kuat harimau limau..heee..bersinar-sinar mcm sinar fm..hoho..bercahaya...


carpet ku jemur sementara hari masih panas..macam-macam ade kat carpet tu..air kosong, air manis, kuah makanan minyak dan lain2..da uzur da pun carpet tu tp still boleh guna lg..jangan dibuang..bak kata pepatah barang lama jangan dibuang walaupun dah rosak sikit..hehe..


kemudian kukutip segala baju ku campakkan kedalam bakul tuk dibasuh..baju aini dan baju syerah kulipat rapi...hem..buat amal ye harini..ape2 pun saya suka..lgpun kebersihan itukan sebahagian daripada iman dan bab THOHAROH adlh bab yang penting dan memberikan byk kelebihan kepada kita semua...(^_^)..


tengaharini tak masak ape..makan maggi tom yam sahaj..malam ni insyaAllah akan masak tapi tak tahu lagi menu apa yang akan dibuat..xpe no problem la..cume memikirkan esok nak buat ape ye???...hemm....





*biha blik kamu dah jd tempt jemur kain..hehe..
*esok insyaAllah bersihkan bilik kamu...
*hafazan xbrapa lncr lg...smoga Allah permudahkan...
*qhalifa buat kenduri khmis ni..xsempat la kite jumpe..=(
*sejjuk lg arini....

Popular Posts