Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Tuesday, February 1, 2011

Gembira tengok....

Assalamualaikum semua...


Alhamdulillah hari ni mentari muncul membawa sinar harapan buat kita setelah beberapa hari bumi dibasahi hujan rahmat sekaligus membawa banjir kepada beberapa buah negeri termasuklah negeri Johor yang dilaporkan antara negeri yang paling teruk...
 

hemm..so ape aktiviti yg sya lakukn pd hari ni??...hari ni buat kerja amal sket..alhamdulillah gembira lihat hasilnya dan bibir memang xlepas dr tersenyum..sahabat pun ucapkan syabas dan tabik kt saya..huhu..xnk puji lebih2 nanti yg ikhlas jd riak....syukur...teringin nak tahu????...hehe..


disebabkan saya keseorangan disini jadi pagi-pagi dah mulakan operasi membersihkan koridor bhgian saya..segala jenis,bentuk dan saiz selipar kususun rapi..sampah dan debu ku sapu cuci...bersih dan kemas lah koridor ni mcm ade mak cik cleaner bertugas je..hoho


kemudian bilik ku menjadi sasaran kedua...semua barang dibersihkan dan disusun elok2..kucapai baldi dan kuletakkan sedikit softlan kedalamnya..lalu ku isikan baldi dengan air 1/4 baldi..bermulalah tugas ku kedua iaitu menggosok tingkap bilik dan lantai bilik....(^_^)..canteek berkilau-kilau...bau die persis bau softlan..haha(memg guna softln pon xkn bau petals)..huhu...


yaa..itulah aku..sukekan kebersihan dan kekemasan walaupun kadang-kadang memang xnampak rupe..hoho..then ku basuh telekung solat kepunyaan saya dan aini : roomate..(hee..jgn mare ye aini)...
lepas siap terus bersihkan bilik air dan tandas..hilang segala bau yang kurang enak dan suasana yang tidak selesa...kembali pula aroma kuat harimau limau..heee..bersinar-sinar mcm sinar fm..hoho..bercahaya...


carpet ku jemur sementara hari masih panas..macam-macam ade kat carpet tu..air kosong, air manis, kuah makanan minyak dan lain2..da uzur da pun carpet tu tp still boleh guna lg..jangan dibuang..bak kata pepatah barang lama jangan dibuang walaupun dah rosak sikit..hehe..


kemudian kukutip segala baju ku campakkan kedalam bakul tuk dibasuh..baju aini dan baju syerah kulipat rapi...hem..buat amal ye harini..ape2 pun saya suka..lgpun kebersihan itukan sebahagian daripada iman dan bab THOHAROH adlh bab yang penting dan memberikan byk kelebihan kepada kita semua...(^_^)..


tengaharini tak masak ape..makan maggi tom yam sahaj..malam ni insyaAllah akan masak tapi tak tahu lagi menu apa yang akan dibuat..xpe no problem la..cume memikirkan esok nak buat ape ye???...hemm....





*biha blik kamu dah jd tempt jemur kain..hehe..
*esok insyaAllah bersihkan bilik kamu...
*hafazan xbrapa lncr lg...smoga Allah permudahkan...
*qhalifa buat kenduri khmis ni..xsempat la kite jumpe..=(
*sejjuk lg arini....

No comments:

Post a Comment

Popular Posts