Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Thursday, September 29, 2011

Monday, September 26, 2011

Semput lg?

Assalamualaikum..

2 3 hari ini selalu rasa spt tak cukup nafas walhal Allah bg oksigen free je..tak payah bayar pun..tunggu inhale oksigen and exhale balik karbon dioksida dlm badan..hemm..

sudah lama tak rasa seperti ini..dulu first time rasa masa form 1 lepas kes sorang kawan pegang leher dr depan...huish bahaya esoknya terus rasa semput..mungkin bahagian esofogus dah sempit kut..atau paru2??..erk..xnak cakap lebih2..na'uzubillah jauhkanlah Ya Allah..

terus semalam rasa xde mood..nak hilangkan mood ziarah bilik senior yang baru membina baitulmuslim..seronok dengar ceritanya..terus hilang rasa semput..tapi bila balik bilik semput lagi..aduuh..sampailah sekarang..hemm..

mungkin juga sebab kurang baca surat cinta ni..oh Al-quran..baca al-quran bukan setakat dapat pahala dapat siihatkan tubuh badan lagi..setakat yang saya tahu, dengan membaca al-quran dapat kurangkan balgham(kahak) dan membetulkan sistem pernafasan kita..hemm mungkin sebab itu la kut..

melilau mata kat rak buku nampak la buku bertajuk "Ikhtiar Penyembuhan Penyakit dengan ayat-ayat dan doa-doa mustajab" oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din..Siapa tak kenal Tuan Guru ini pengasas dan Penasihat Darussyifa', seorang pengamal perubatan..Macam-macam doa untuk amcam-macam penyakit ada..

Then, belek2 jumpalah doa sakit dada-sesak nafas..insyaAllah cuba dengan ayat-ayat Allah.Prosedur bacaannya seperti berikut :

1)Surah Al-Fatihah
2)Ayatul Kursi
3)Al-Muawwizat (al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas)
4)Al-Insyirah
5)Doa melegakan sesak nafas iaitu surah al-an'am ayat 125 & az-Zumar ayat 22)

*ke g klinik jer??..ekonomi xstabillah..xyah2!!



~ok lah..setakat itu sahaja coretan Himmatulinsan..semoga diberi kesihatan yang sempurna..ameen Ya Rabb~

Saturday, September 24, 2011

Episod Rindu 2..

Assalamualaikum..

Rindunya pada sahabat di sekolah lama..
main bersama
gurau bersama
sakit bersama
menangis bersama
bimbang bersama
solat bersama
zikir bersama
doa bersama
ingatan bersama
bincang bersama
hal sekolah juga asrama
kelas pun
tak lupa juga hal hati dan perasaan
toink3..

ana uhibbukum lillah..insyaAllah..semoga berjaya dalam kehidupan ujian hidup sama renangi..jangan lupa Allah..kata sahabat saya jagalah Allah, Allah pasti menjagamu...^_^


*hati yg basah mengingati kenangan bersama..

Tuesday, September 20, 2011

Doa ketika susah..

Assalamualaikum..


لا اله الا الله العظيم الحليم, لا اله الا الله رب العرش العظيم, لا اله الا الله رب السموات ورب الارض رب العرش الكريم.

La ilaha illallahul'azimulhalim, la ilaha illallahu robbul'arsyil'azim, la ilahaillallahu robbussamawati warobbulari robbul'arsyilkarim..

Maksudnya:"Tidak ada Tuhan kecuali Allah yang Maha agung yang Maha Lembut, tidak ada Tuhan selain Allah yang memiliki 'arasy yang agung, tidak ada Tuhan selain allah,Tuhan (pengurus) langit dan bumi, dan Tuhan 'Arasy yang agung."

Kesusahan boleh datang pada bila-bila masa sahaja. Tidak ambil peduli siapa sasarannya dan menyerang sesiapa sahaaja. Kadang kala, ia datang tanpa diduga. Ditengah kebahagiaan yang kita rasakan ia muncul tiba-tiba. Menghenyak perasaan. Kita seakan tidak percaya dengan kenyataan yang ada.

Kita tidak bersedia menghadapi kesusahan. Jangankan yang tiba-tiba, kesusahan yang telah dijangkakan bakal timbul pun belum tentu dapat kita tangani. disinilah perlunya, sifat berhati-hati dan keteguhan seseorang dalam menangani sesuatu kesusahan.

Yakinlah, Allah s.w.t tidak akan menurunkan kesukaran kepada kita,jika kita tidak mampu menyelesaikannya. Ujian yang turun bertubi-tubi kepada kita, membuktikan Allah s.w.t sayang kepada kita. sehingga, kita menjadi sentiasa dekat dengannya. Mudah-mudahan dengan kesukaran yang dihadapi, akan semakin mendekatkan diri kita kepada Allah s.w.t. Bukan sebalinya, berburuk sangka kepada Alalh s.w.t. Na'uzubillahi min zalik.

::Adiba Yasmin.(2011).Koleksi Doa Khas untuk Wanita.Selangor. Al-Hidayah Publications::

Sunday, September 18, 2011

Sukarnya..

Assalamualaikum..






"sukarnya untuk seorang pemuda @ pemudi untuk menjaga pandangannya..apabila sudah tunduk pandangan dijalanan, tak tunduk pula pandangan pada drama di tv, filem, surat khabar, majalah..apabila sudah tunduk pandangan ketika berhadapan dengan kaum wanita @ lelaki, tak tunduk pula ketika membelakangi mereka..sedangkan diri ini sedar pesan Imam ibn Qayyim : Pandangan liar merupakan punca utama hati menjadi gelap..sebab itulah kita tak ada kemanisan beribadat dan berjuang di jalanNya.."






::ighfirli Ya Allah::
Assalamualaikum..

Kawan saya kata Allah jadikan hari akhirat sebab hidup kat dunia ni tak pernah ada keadilan..keadilan hanya ada pada Hari Keadilan iaitu Hari Akhirat..walaubagaimanapun dunia perlu dijadikan sebagai jambatan menuju keakhirat..bermakna semua amalan kita haruslah ikhlas dan mengharapkan keredhaanNya..



tapi ada yang sibuk kejar akhirat sampai tak ingat tugasnya didunia..ada pulak yang sibuk kejar dunia sampai tak ingat akhirat..ada yang lagi teruk,dua-dua tak ingat..ada yang ingat tapi buat-buat lupa..astargfirullah...

Allah berfirman dalam surah Al-Qasas:77:
"dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu, tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu didunia dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan dibumi,. Sungguh, allah tidak menyukai orang yang berbuat kerusakan.

jangan lupa dalam kita menjalin hubungan dengan Allah(Hablunminallah), kena hubungkan juga hubungan dengan manusia (hablunminnannas) mengikut landasan syara' yang telah ditetapkan..

ada orang asyik menjaga hati orang lain, sampai hati sendiri tak dijaga (dirinya tidak dijaga hati oleh orang lain). dirinya hanya fikirkan kesenangan dan kemudahan bagi orang lain, tapi dirinya siapa yang peduli?..sifat manakah yang perlu didahului apakah begini?."takpelah..kesian kat dia..aku susah pun takpe" atau begini ?"daripada menyusahkan aku baik aku suruh orang lain" dalam konteks kerja yang memerlukan kerjasama...fikir-fikirkan..

selalu dengar pesanan ingat apa kejahatan yang kita buat pada orang dan kebaikan yang orang buat untuk kita, tapi jangan pula kita ingat pada kebaikan yang kita buat pada orang dan keburukan yang orang buat pada kita..

semuanya betul tapi kalau dah selalu dan memang orang tak mahu faham apa yang kita cuba faham tentang mereka bagaimana pula??..disinilah mula tersingkap rasa keadilan itu...

atau mungkinkah Dia ingin menduga keikhlasan kita?..Ya Allah jangan kau duga keikhlasan kami dengan sesuatu yang berat..Kurniakan secebis rasa empati dalam diri kami supaya kami dapat memakmurkan bumi...



*jangan Kau duga apa yang tidak kami mampu*

Tuesday, September 13, 2011

rindu riadah..

Assalamualaikum..

kenapa ketar tangan kaki nieh..
apa plak sakitnya..
ish gelap kt luar..
langitt menangis..
tgok jam..
pkul 5 petang..
masa2 ni selalunya beriadah kt institut ni..
memg xsah kalau seminggu xriadah..
nnti mula la pelik2...
huuuh..susah jugak...

bila nak riadah ye?....esaimen xsiap lg nk riadah macamane...
tp nk relaks kena riadah jugak..xleh ngadap laptop je..
xpe lah..esok2 ye...bye2 padang...
sampai ketemu lagi....^__^'

Sunday, September 11, 2011

Ops, kaca itu pecah!

Assalamualaikum..




Ops, kaca itu pecah,
Halus caranya,
entah kerana dirancang atau terancang,
makin perit rasa,
bila dikenang saatnya.

Kaca itu,
pecah berkeping-keping,
kecewa dengan manusia,
yang tidak memandang,
pada hebatnya Rabbul Jalil.

Di mana kebenaran?..
Di mana keadilan?..
Semuanya akan terjawab..
Bila tiba saatnya..
Bila dan dimana..
Dia pengatur yang agung..
Dunia atau akhirat..
Syurga atau neraka..



~Hebatnya Allah Yang Esa~
Ahad,110911,IPTHO

Popular Posts