Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Wednesday, April 27, 2011

Aku Hanya Ingin Cinta Yang Halal....

AKU HANYA INGIN CINTA YANG HALAL

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh
~**~
Sungguh diri ini menyesal
Bukan krana ku mengenalmu
Bukan krana ku berteman pun bersahabat dgn mu

Melainkan diri menyesal sebab ku tlah membuatmu jatuh hati padaku
Yang itu tak layak bagi kita

Cinta yg haram bukanlah harapku
Cinta yg hayal bukanlah impianku

Cinta..
Seharusnya kau tak datang pd hubungan kami

Sehingga membuat ukhuwah kami renggang
Tak sebaik dulu dan tak seindah lalu

Wahai angin sepoi
Layangkan cintanya kepada yg hak

Wahai debur ombak
Hempaskan kasih pd yg Allah ridhoi

Wahai cinta
Tak jarang kami terbuai olehmu
Sehingga para iblis merayu tak jemu
menuruti syahwat yg saling bertemu
Dlm lingkup indah namun semu

Ya Allah..
Hanya padaMu ku brserah diri
Dlm kisah penuh onak duri

Ya Allah..
Lindungi hamba dari cinta iblis
Yg brmula tawa berakhir tangis
Cinta yg halal takkan terkikis
Beradu indah penuh romantic

Cinta syar`i hanyalah menikah
Berlingkup menuju keluarga islam kaffah
Harap hati keluarga penuh berkah
Lagi sakinah mawadah warahmah

Amin…Ya Rabbal ‘Alamin

@_smoga brmanfaat_@
Dikirim oleh Riski Antzoar Birahmatillah

Salam ukhuwah fillah
(Arif Ashadi Rindu Ibu)

Tuesday, April 26, 2011

Perlukan Ilmu...

Assalamualaikum...


ilmu...
perlu ilmu..
hidup perlu ilmu...
nk berjaya kena ade ilmu..
nk mencuri pun kena ade ilmu..
nk bercakap kena ade ilmu..
kalo x xde mknanya kata2...
hanya sia-sia...




nk dunia mesti ade ilmu..
nk akhirat pun kena ade ilmu..
kata Imam Syafie..
" "Sesiapa yg mahukan dunia, maka hendaklah dengan ilmu,sesiapa yg mahukan akhirat,maka hendaklah dengan ilmu,jika dia berkehendakkan kedua-duanya sekali,maka hendaklah juga dengan ilmu.."




jum cari ilmu....
iklaskan kerana Dia...
kadang org salah guna ilmu...
guna ilmu utk kejahatan..
guna ilmu utk kemksiatan...




ada juga yg ada ilmu..
tp maksiat buat jugak..
walhal dah tau..
apa yg dibuat tu salah..
bukn salah disisi undang2 negara..
tp salah disi undang2 Allah...




semua krn nafsu.....
bukn menyalahkan nafsu..
tetapi..
anugerah akal yg diberi...
apa diguna sebaiknya.. 
atau sebaliknya...
atau yg ketiga yg salah??..
mereka hanya menjalankan 'tanggungjawab'..
yg telah dimaterai..
setelah keengganan mereka..
tunduk sujud pada Adam...




entah..
mana yg salah..
mana yg betul...
yg penting...
ilmu perlu dicari..
utk menjamin kehidupan..
dunia..
dan..
akhirat nanti...

Sunday, April 24, 2011

Tulisan Di Atas Pasir..


Tulisan Di Atas Pasir

Picture Captions
Di pesisir sebuah pantai, tampak dua anak sedang berlari-larian, bercanda, dan bermain dengan riang gembira. Tiba-tiba, terdengar pertengkaran sengit di antara mereka. Salah seorang anak yang bertubuh lebih besar memukul temannya sehingga wajahnya menjadi biru lebam. Anak yang dipukul itu diam terpaku seketika. Lalu, dengan mata berkaca-kaca dan raut muka marah menahan sakit, tanpa berbicara sepatah kata pun, dia menulis di atas pasir: “Hari ini temanku telah memukul aku !!!”


Teman yang lebih besar merasa tidak enak, tersipu malu tetapi tidak pula berkata apa-apa. Setelah setelah itu, dasar-anak-anak, mereka segera kembali bermain bersama. Saat lari berkejaran, kerana tidak berhati-hati, tiba-tiba anak yang dipukul tadi terjerumus ke dalam lubang perangkap binatang. “Aduh…. Tolong….Tolong!” ia berteriak meminta tolong. Temannya segera menjenguk ke dalam lubang dan berkata, “Teman, adakah engkau terluka? Jangan takut, tunggu sebentar, aku akan segera mencari tali untuk menolongmu.” Bergegas anak itu berlari mencari tali. Saat dia kembali, dia berteriak lagi menenangkan sambil mengikatkan tali ke sebatang pokok. “Teman, aku sudah datang! Tangkap tali ini dan ikatkan dipinggangmu, pegang erat-erat, aku akan menarikmu keluar dari lubang.”

Dengan susah payah, akhirnya teman kecil itu pun berhasil dikeluarkan dari lubang dengan selamat. Sekali lagi, dengan mata berkaca-kaca, dia berkata, “Terima kasih, sahabat!” Kemudian, dia bergegas berlari mencari sebuah batu karang dan berusaha menulis di atas batu itu, “Hari ini, temanku telah menyelamatkan aku.”

Temannya yang diam-diam mengikuti dari belakang bertanya kehairanan, “Mengapa setelah aku memukulmu, kamu menulis di atas pasir dan setelah aku menyelamatkanmu, kamu menulis di atas batu?” Anak yang di pukul itu menjawab sabar, “Setelah kamu memukul, aku menulis di atas pasir kerana kemarahan dan kebencianku terhadap perbuatan buruk yang kamu perbuat, ingin segera aku hapus, seperti tulisan di atas pasir yang akan segera terhapus bersama tiupan angin dan sapuan ombak.”
”Tapi, ketika kamu menyelamatkan aku, aku menulis di atas batu, kerana perbuatan baikmu itu akan kukenang dan akan terpatri selamanya di dalam hatiku, sekali lagi, terima kasih sahabat.”

Moral Of The Story : Hidup dengan memikul beban kebencian, kemarahan dan dendam, sungguh melelahkan. Apalagi bila orang yang kita benci itu tidak sengaja melakukan bahkan mungkin tidak pernah tahu bahwa dia telah menyakiti hati kita, sungguh ketidakbahagiaan yang sia-sia. Memang benar…. bila setiap kesalahan orang kepada kita, kita tuliskan di atas pasir, bahkan di udara, segera berlalu bersama tiupan angin, sehingga kita tidak perlu kehilangan setiap kesempatan untuk berbahagia.Sebaliknya… tidak melupakan orang yang pernah menolong kita, seperti tulisan yang terukir di batu karang. Yang tidak akan pernah hilang untuk kita kenang selamanya.”


di'copy' and 'paste' kan dr http://cerita-pkbpsksj.blogspot.com/

Saturday, April 23, 2011

Sampai masa dah...^^,

Assalamualaikum.....
green light kawen sblm grad???...

waah..temanku dah nak sampai masanya.,..terkejut sgt masa bc blog die...huhu
nk tinggl kami doh ko...entah kenape sedeh pun ade, gembira pun ade...seharian teringat kenangan bersama kwn2 sek dulu..sedih gembira sama dirasa ditelan dikunyah dan mcm2 di lg...waahh..kamoo kapten pling baik..kamoo lah kapten pling berkarisma..bukn motor karisma tu eh..haha...helaian2 sejarah tu terbang menari2 depn mata saya!!!...hohoho..rindu bangat sama kamoo..walhal bru  cuti ritu jumpa...waah..mcmmane bila kamu dah jd milik org nnti...bimbangnya saya...sape yg kemskan loker kamu dlu??...sape yg selalu ingtkan kamu dulu tika dirimu terlupa...sape bg kamu kekuatan dulu msa cabaran byk sgt dtg bila jd kapten??..sape yg bersama2 bila kejadian kt sek time study psl bdk2 luar ceroboh tu??....hohoho...indahnya waktu itu....manisnya ukhwah itu.......=)

bila dah nk jd hok org ni..kena 'Alert' byk2 la deh...mcm2 benda la kena alert...ingt ni......sayangnya sama kamu...xtau nk kta apae...byk nk nukilkan disini tp jari jemari ni seakan xbg tulis kt cni byk2...pendamkan lam hati ngan ingtan je bg penuh....huhuuhu...

selamt berbahagia temanku......=)
say pun bahagia ngan kamu nnti....
Ya Allah permudahkan urusannya...Lindunginya buat kami...Terima Kasih memperkenalkan kami dalam ukhwah itu...=D

Mungkinkah dinodai??

Assalamualaikum...

Suasana di sebuah klinik swasta sekitar Batu Pahat..

'Ramai pulak budak2 sakit hari ni...xpe lah..tunggu je...'

Kanak-kanak permata ayahbonda...penyejuk mata penerang duka...dari kecil dijaga, penuh kasih dan sayang...bila dewasa adakah mereka akan terus dijaga ayahbonda atau mereka yang menjaga ayahbonda??..Didikan dan contoh tauladan menjadi agen utama dalam pembentukan sahsiah diri anak-anak..tetapi mungkinkah jiwa yang suci itu dinodai??..dengan kemewahan teknologi dan 'kewarna-warnian' fesyen..
Ya Tuhanku..selamatkan mereka..sesungguhnya merekalah pewaris agama..agama yang suci ini..agama yang paling mulia disisiMu...






*lindungi mereka Ya Allah..jadikan kami ayahbonda yg mmpu memberikan didikan dan contoh tauladan yg baik bg mereka..sesungguhnya,mereka adalah amanatMu kpd kami...


Tuesday, April 19, 2011

DI KHITBAH??...


Ape?..enti dikhitbah??..alhamdulillah...siapa??
Sahabat ana...

Tersentap naluri bila tanpa angin yang menyapa tiba-tiba diri dikhitbah sebegini..
Allah apakah rencanaMu..??..Aku keliru..
Terima atau tidak..
Ku serah jiwaku padaMu..
Memohon taufiq dan hidayah..
apa perlu ku terima..
atau ku tolak sahaja..
diskusi mula dijalankan..
bersama yang bersama dijalanMu..

Bimbang diri leka..
tergelincir dari amanahMu..
Bimbang amanah yang diharapkan itu..
terbiar berlalu begitu sahaja..

Tetapi..
Siapa lagi yang boleh diharapkan..
tuk meneruskan syiar Islam itu??..
dibimbangi jatuh pada orang yang salah..

Walau khitbah itu bukan satu kepastian..
tetapi rencana dimasa depan perlu difikirkan..
kerana semua bermula dari KHITBAH..
ia bukan satu permainan..
bukan juga satu gurauan..

Adakah ku terima...??
Atau ku tolak sahaja..??
Keputusannya...


InsyaAllah jika Dia memilihku..
untuk merasa berjuang..
dijalanNya..
Ku redha dan..
kanku buka luas pandangan mindaku..

Namun jika aku bukan pilihanNya..
ku tetap takkan..
membiarkan diri leka..
leka lagi..
kerana..
mungkin saja..
khitbah itu...
sekadar peringatan..
bagiku...

Terima Kasih Ya Allah memberikanku peluang merasa KHITBAH itu...(^_^)


Wednesday, April 13, 2011

Selamat Tinggal....

Assalamualaikum...






comel kan miaw nih...misai panjang, bulu bersih..manja..(kot)..dan aset penting,mata yg bersinar2 tu..bg peminat2 kucing ni memg xley than tgok ni...mesti cam ni.."waaa comey nye...miaw2.."..hehe..betul x??..


tp kucing ni xsempat jumpa saya pun...sbb abg saya bwk blik masa saya xcuti...ktanya dia ambik tgh jalan..kesian tgok ank kucing xterjaga mak ngan bapak die...alhamdulillah naluri manusia pd binatang masih bernilai..mungkin sbb die ni doktor..so feel die lebeh la...tp fitrah la tu kan ade sifat simpati semua tu..mcmmane plak naluri manusia pd manusia sdri??..makin hari makin byk kes melibatkan bayi, kanak-kanak dan juga org dewasa..hemm...


berbalik kpd tajuk 'Selamat Tinggal' ni sbnrnya si miaw comel ni dah pun meninggalkan dunia yang fana ni..xsempat pun jumpa saya...kesian...tapi itulah kehendak Allah S.W.T..dia berhak menghidupkan dan mematikan dan kita tidak boleh meratapi kematian mereka kerana mereka hak Allah..


so, gambar ni lah kenangan kami sekeluarga tanda si miaw ni pernah hadir hidup bersama kami..sob3...frieskies byk g kt umah tu..huhu...


post psl si miaw ni pun sbb petg td sedg asyik jalan2 keliling mktb nih, tiba2 sume menjerit...mengapakah??...upenye ade kucing kena langgar..(mungkin)...matanya terkeluar..mulut ternganga..dah pun mengeras...mknanya dah lama...mungkin awal pg td atau mlm td..innalillah...
mati ni tak kira di mana, masa dan bagaimana..kalu Allah kata 'Jadi, maka jadilah'...


moralnya : ingatlah kita didunia ini sementara..sempurna x lg amalan kita nk menghadap-Nya??...fikir-fikir dan teruskan berfikir....=)

Tuesday, April 12, 2011

Rileks....(^_^)

 Assalamualikum..
Setelah seminggu bertungkus lumus siapkan eseimen, minggu ni alhamdulillah dpt rilek2 sikit walaupun ade lg yg belum dihantar..minggu lepas mse tgh penat2 n agak terterkan mata tertancap pd satu artikeel yg boleh dikatakan utk rilek2 diri, release tension...jom kita tgok ape mendenye tu...

Jom kita bergelak sebentar atau senyum sejenak.
i) Pilih bulan kelahiran anda:
Januari - Aku cinta
Februari - Aku gigit
Mac - Aku belasah
April - Aku peluk
Mei - Aku terhantuk
Jun - Aku terkentut depan
Julai - Aku menari dengan
Ogos - Aku pergi dating dengan
September - Aku lambai dekat
Oktober - Aku muntah depan
November - Aku jerit dekat
Disember - Aku terlanggar

ii) Pilih nombor hari jadi anda:
1 - Mak aku
2 - Komputer aku
3 - Liverpool
4 - Garfield
5 - Musuh dalam selimut aku
6 - Gangster
7 - Handphone aku
8 - Gerrard
9 - Driver Bas
10 - Semut
11- Kawan baik aku
12 - Polis
13 - Taik kucing
14 - Patung barbie
15 - Lee Chong Wei
16 - Mak Mertua aku
17 - Mak tiri aku
18 - Girlfriendaku/ Boyfriend aku
19 - Makcik kantin
20 - Sharifah Amani
21 - Upin dan Ipin
22 - Siti Nurhaliza
23 - Spongebob
24 - Cristiano Ronaldo
25 - Bapuk/Maknyah
26 - Kawan aku
27 - Raja Lawak/Akademi Fantasia
28 - Jiran aku
29 - Orang gila
30 - Taylor swift
31 - Awek cun/ Jejaka tampan

iii) Pilih warna baju yang anda pakai skrg:

Putih - Sebab aku perasan cantik/hensem
Hitam - Sebab aku gila
Pink - Sebab aku suka single
Merah - Sebab mak aku suruh
Biru - Sebab aku tak tahan
Hijau - Sebab aku baik hati
Ungu - Sebab aku cemburu
Kelabu - Sebab bomoh suruh
Kuning - Sebab suka hati aku la
Oren - Sebab aku baru putus cinta
Coklat - Sebab aku tak tentu arah
Lain-lain - Sebab aku fikir aku hebat

KONGSI JAWAPAN ANDA~ :)
jom sume,elok lau nk ilangkan stress n tension...=)

mcm2 jwpn la yg dptnye...buat je selalu ye...saya punye??...xbleh ckp..Biarlah rahsia..hoho... =)

Saturday, April 9, 2011

Entah mengapa...

Tak Tahu mengapa..
jiwaku 
direntap-rentap
terluka
terguris
berdarah
mengalir merah
mungkin itu bukan aku
itu syaitan
sedang beraja
dalam jiwaku
mengapakah  
ade sbb
ia berlaku
walau sebegitu
responmu
ku tetap
berdoa moga terbaik
mengiringimu
Dia amat menyayangimu
sesekali
cemburu mendatangi diri
mengapa aku tidak
sekuat kamu
mungkin saja
aku
tidak yakin
pada
janjiNya
jauh dariNya
namun
makin ku mendekati
makin jauh 
rasanya diri dariMu..
Allahuakbar
Jangan biarkan aku jauh dariMu..
Terangi naluri ku
moga terbaik mengiringi kami..

Dengarlah Duhai Temanku Sayang..



Temanku,
Allah menciptakan manusia sama,
Dengan sebaik-baik kejadian,
Cuma amalan manusia itu berbeza-beza,
Ada yang lalai dengan angan-anagan,
Ada yang tekun berusaha,
Tentu nasib mereka berlainan,
Kerana Allah Maha Adil sifatNya,
Kelalaian dibalas kegagalan,
Kerajinan dibalas kejayaan dan pahala,
Kau diberi peluang membuat pilihan, Kau jua yang tanggung natijahnya.
'Sesungguhnya Kami menciptakan manusia sebaik-baik kejadian.'
(Surah al-Tin:4)


Sedarlah temanku,
Kita musafir didunia,
Kita akan pulang kepadaNya,
Hidup didunia akan ditanya,
Adakah diisi dengan sebaiknya,
Atau keseronokan semata-mata?
Mahukah kita hidup terhina?
Tanpa ilmu sebagai bekalnya,
Kelak disana rendah darjatnya.
'Allah akan mengangkat orang beriman diantaramu dengan orang berilmu beberapa darjat.'
(Surah al-Mujadilah:11)


Temanku,
Renungilah sebiji cawan,
Jika tidak dituang air,
Molekul udara memenuhinya,
Begitu juga diri kita,
Jika tidak diisi iman,
Masuklah syaitan bermaharajalela,
Diri kita perlu pengisian,
Dengan ilmu dan agama,
Agar hidup dekat denganNya,
Barulah hatimu tenang bahagia.


Ketahuilah temanku, 
Kemuliaan manusia bukan pada luaran,
tapi pada hati yang takutkan Tuhan,
Oleh itu tekadkan keyakinan,
Kau ummat pilihan,
'You are the best Ummah.'(Surah Ali imran:110)
' Sesungguhnya orang yang paling mulia disisi Allah adalah orang yang paling bertaqwa.'(Al-Hujurat:13)
Jelaskan visi perjalanan,
' Ya Tuhan Kami, berilah kami kebaikan didunia dan kebaikan diakhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.'(Al-Baqarah:201)
Jadikan ilmu sebagai bekalan,
'Bacalah! Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang menciptakan.' (Al-'Alaq:1-2)
Sedarlah kita pemikul amanah Tuhan,
'Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-ganang, maka semuanya enggan memikul amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh (kerana mahu menerima tugas tetapi tidak melaksanakan.'(Surah Al-ahzab:72).
Ketinggian seseorang kerana iman,
' Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.'(Surah ali Imran:139)


Lantaran itu, carilah reda Tuhan,
dengan melakukan sebaik-baik amalan,
Usaha x istiqomah-malas/ masa + yakin,
asas kejayaan,
' Allah tidak akan ubah nasib sesuatu kaum sehingga dia mengubah nasibnya sendiri.' (Surah Ar-Ra'd:11)
' Jikalau mereka bersungguh-sungguh reda dengan apa yang diberikan Allah dan RasulNya kepada mereka dan berkata:cukuplah Allah bagi kami, Allah akan memeberikan kepada kami sebahagian dari kurniaNyadan demikian pula RasulNya, sesungguhnya kami adalah orang yang berharap kepada Allah,(tentulah yang demikian itu lebih baikbagi mereka).'(Surah At-taubah:59)


Temanku,
Kau tidak bodoh andai kau gagal selepas berusaha,
kerana itu satu ujian dan dijanjikan pahala, bakal mengangkat darjatmu disisiNya,
Malah kau pula menanggung dosa,
Lantaran kau sia-siakan amanat berharga.


Temanku,
Bangkitlah dari lenamu yag panjang,
dan tidak pernah berkesudahan,
sekali kau terjatuh,
Jangan biarkan dirimua jatuh buat selamanya,
kau punya kekuatan untuk bangkit semula,
dan mara berlari kencang,
mencipta taufan.


Berjuanglah temanku sayang,
Tanpa mengenal penat dan jemu,
biar hidup kita derita dengan usaha,
kelak kita akan dimulia,
jika tidak didunia,
nun di syurga.


~Tautan Hati, Fatimah Syarha Mohd Noordin~

Friday, April 8, 2011

Opps!!....

Assalamualaikum....

cerita hari ni..tepat pkul 12.45 tghri...perut dah berbunyi lagu keroncong dan mcm2 lg...ajak teman..jom ke cafe beli makanan...siap2 beli n bayar nk order air keladi...nmpk plak sorg pak cik yg xdikenali tgh hancurkan ais...so..


'air keladi satu'
'erm ya??...(ngan muka blur)'

dlm hati..pasal plak pak cik ni...

''ni adik ni nak air keladi"


erk??..upenye org mai ntr ais..buknnye tukg buat air..adooi..malu2..haha nseb baik pak cik buat biasa..buatnye die sound tgh2 cafe tu abes la....haha...

sumenye psl air keladi..ish3...
moral of the story :tgok dlu sape yg jge kt tmpt buat air tu...kenalpasti pakcik yg biasa buat air ngan yg baru..hohoho..

Minggu yg memenatkan...

Assalamualaikum..

Lama bebenor dah xupdate blog ni lantaran ombak kesibukan melanda. Lebih-lebih lagi bila broadband wat hal..hoo...xkesah sgt, tp kesahnye bila nk buat esaimen yg bertimbun wireless 'laju' sgt...hoho...tentatif program lepas cuti pertengahan semester :

PBS (1 MINGGU) + BIG (4 HARI) + ESAIMEN (SMPAI MINGGU DEPAN) = URAT BERSELIRAT DAN TEMPOH TIDO BERKURANGAN...

akibatnya, dalam kelas sume buat gaya 'ya' walaupun pensyarah xtanya apa2 soalan..hohoho..mata sume dah mcm bola dah...kiki..over ngat...apa2 pun itu urusan dunia. Namun demikian, kata papa Dunia Jambatan Akhirat..nak dapatkan akhirat, dunia ni main peranan.. didunia tempat nak tanam benih dan  hasilkan hasil yang cantik atau buruk...jualannya samada diterima pembeli atau dibuang sahja......

apa-apa pun dlm kesibukan dunia dlm sehari mesti spend masa utk Dia..walau sibuk mcmmane pun..kerana takkan perkara yg kecil menjadi mudah jika Allah tdk permudahkannya...insyaAllah masa yg kita spend pdNya akan diberi gnjaran walau dgn apa cara sekalipun...

*esaimen lg....
*Ya Allah permudahkanlah...jauhkanlah kami drpd fitnah didunia , semasa kami meninggalkan dunia dan setelah meninggalkan dunia sementara ini......

Popular Posts