Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Saturday, October 27, 2012

Dia pergi dulu..


Assalamualaikum,


Hampir seminggu arwah meninggalkan kami,
pergi menyahut seruan Ilahi,
In sya' Allah diterima disisi-Nya,
segala amal kebajikannya,

kerana kami tahu,
arwah sangat baik orangnya,
sentiasa tersenyum bila terjumpa,
biar tak kenal watak dan usia.

bicara hanya dua tiga kali,
bermain hanya sekali,
senyuman sentiasa diingati,
hanya video sebagai teman menemani

Perginya tanpa kami disisi,
namun perginya dengan doa dikirim,
semoga ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman,
disisi-Nya yang abadi,
Amin..



isnin-22/10/2012-MKK

Monday, October 8, 2012








$yJ¯RÎ) tbqãZÏB÷sßJø9$# ×ouq÷zÎ) (#qßsÎ=ô¹r'sù tû÷üt/ ö/ä3÷ƒuqyzr& 4 (#qà)¨?$#ur ©!$# ÷/ä3ª=yès9 tbqçHxöè? ÇÊÉÈ 
 
10. sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.


Tafsiran ayat 10 dari Surah al-Hujurat.


Saturday, July 14, 2012

last day and i will grab it!

Assalamualaikum,

satu harapan dalam satu perjalanan, harap hari ni adalah hari yang terakhir datang ke sekolah memandu.
Berharap agar dapat lulus dengan cemerlang ujian motosikal nanti. Ni dah kali kedua laa....huu..eh2 xbleh sedih2 kena think positive..=)

Tujuannya supaya senang dikemudian hari lagi2 bila bergelar bakal guru, memang kena jalan sana jalan sini. Kalau takde lesen susah nanti.  macamane nak bawa budak2 sekolah pergi pertandingan?..(jauhnya fikir)..

Terfikirkan macamni, andaikata satu hari nanti masanya(kahwin) itu tiba(in sya' Alla), satu kat negeri lain satu kat negeri lain, payah gitu kalau xpandai kemahiran ni. satu lagi andai antara dua ni sakit susah jugak kalau xpandai nnti.

Mak ayah kt rumah bila nak bawa g jalan2 susah jugak kalo xpandai..xdapat nak gembirakan mereka..huu..

jadi, harap kali ni dapat lulus dengan cemerlang. Duit pun da banyak melayang,duit sape??duit diri sendiri jugak..huk2..bajet pun da lari...

Jangan fikir yang bukan2 laa..in sya' Allah lulus..buat yang terbaik..moga pegawai JPJ tu  tenang je hari tu..xde marah2...peace  =D



doakan saya!!..tq..

Saturday, July 7, 2012

Cukup dalam diam

Assalamualaikum




Jika belum bersedia cukuplah cinta dalam diam,
kerana diam itu satu bukti kesetiaan cintamu hingga saatnya ketemu,
Usah dizahirkan takut murka mendatang,






Buatmu


Apa khabar imanmu?
Semoga terus bertambah meningkat sesuai dengan usia,


Bagaimana dengan solatmu?
Ku harap engkau menjaganya setiap waktu,
Memperbaiki selalu
Agar dapat engkau mengetuaiku
Saatnya ku dibelakangmu


Apa khabar amalmu?
Moga seiring dengan imanmu
Ketahuilah iman bertambah dan berkurang 
moga kau dapat mengurusnya dengan baik


Aku juga sedang memperbaiki diri
yang mana tercarik
yang mana terkopak
yang mana menjadi lubang


Aku ingin meminta maaf padamu
kerana kadangkala hati ini
berdolak dalih,berdeta kerah yang lain
sungguh ku bimbangi ia menuju ke arah persimpangan yang salah


Oleh tiu, ku harap dapat bertemu dengan mu
bukan sekarang
bila tiba saat yang tepat
harap diri ini bersabar
berjuang dengan ujian
yang menguji keimanan



Memangnya ia fitrah,
rindu dan merindui,
pada yang dikasihi,
namun siapakah dia
yang aku rindui juga yang merindui ku?
...


Thursday, June 28, 2012

Di persimpangan

Assalamualaikum


Di persimpangan
aku keliru
Yang mana harus dipilih
jalan ini atau jalan itu?
peluang sudah terbentang, pilihan yang menentukan.
Antara dua
manakah yang lebih utama?
masing-masing punya kelebihan
tetapi panggilanNya lebih aula
namun, hati berdolak-dalih
meresahkan jiwa untuk memilih
Allah, iringi langkah ini





Wednesday, June 27, 2012

jika benar sayang

Asalamualaikum

Tertarik dengan apa yang telah di tulis dalam buku 'Anakku hidup sekali biar bererti' karya Anwar Nursi yang pernah di 'publish' sebelum ini.

Nasihat sebagai seorang ayah dimana katanya mana mungkin kita ingin mendapatkan penyelesaian daripada Allah kepada masalah yang dihadapi secepat mungkin, sedangkan solat yang ditunaikan bukan diawal waktu'. jadi jangan menyalahkan Allah jika penyelesaian lambat tiba.

Sentiasalah bersama Dia,pasti Dia tidak akan memberatkanmu dengan apa yang tidak kamu mampu hadapi.

Sangat mudah menuturkan saya sayang Allah, saya sayang rasulullah. Memang mudah.

Tetapi dimanakah buktinya? Panggilan Allah dilengahkan, sunnah rasulullah diabaikan..

Astaghfirullahal'azim

Jika benar sayang, sama-sama berubah ke arah yang lebih baik. Tidak perlu berubah secara mendadak, just slow2. bermula dari diri sendiri. Solat diawalkan, jika berkesempatan tunaikan di masjid berdekatan, sunnah rasulullah dihidupkan. Syaratnya hendaklah dengan penuh penghayatan.


Allah lembutkan hati-hati kami untuk dekat dengan-Mu. Jauhkanlah kami dari mensyirikkan-Mu.

Monday, June 25, 2012

Detik yang ditunggu

Assalamualaikum


'Jemput semua kawan2 ke Majlis Perkahwinan saya yang akan berlangsung pada 3 syawal. Harap semua dapat datang di hari bahagia ini.'


Mesej dari sahabat sekolah lama diterima. Bukan seorang tetapi dua orang pada hari yang sama berlangsungnya perkahwinan mereka nanti!

Sungguh teruja dan gembira mendapat khabar tersebut. Siapa tak gembira kawan yang dulu bersuka duka bersama, kini hampir melangkah ke alam baru, dah matured la maknanya.

Tumpang gembira buat kamu sahabat, semoga tabah melalui detik-detik kehidupan yang baru nanti. Semoga kekal hingga ke syurga sana. amin

Dari Ali r.a., sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda kepadanya: “..3 perkara jangan engkau tangguhkan, solat apabila tiba waktunya, mayat apabila telah sampai, bujang apabila ditemukan sekufunya..” (Riwayat Tirmidzi)


Barakallahulakum!




Serentak itu, seorang lagi teman lama menyarankan agar bersedia, takut-takut ada yang 'masuk' memandangkan sekarang orang-orang lama lebih memandang kepada karier terutamanya guru dan bakal guru!
Entah apa yang mereka fikirkan rasionalnya.


Jawabnya,  masukla andai kata pintu tu kata 'open', kalau kata 'close' nak buat macamane?. Walau habis diperah tenaga tetap tak terbuka kerana sudah tertulis disitu close,close and close. Don't try to open it. Apa yang boleh di buat hanyalah menunggu sekiranya sabar dan setia yang tinggi mampu menghias dirimu.




semua orang ada prinsip masing-masing.



Monday, June 18, 2012

hari pertama

Assalamualaikum

Hari pertama kuliah semester 4.

dah dapat amanat dari pensyarah yang berbaur ingatan dan pesanan seorang ayah untuk anak-anaknya.

"Ingat mak ayah, nak kawin bagitau ustaz, jaga maruah,kekalkan pelajaran yang cemerlang"

hanya mampu--> ^_^  tersenyum..


subjek baru bagi kami seni dalam pendidikan-muzik.
jakun bila belajar sesuatu yang bukan dalam bidang. Belajar melodi,irama klef (betul ke?) dan lain-lainlah. Ingat waktu sekolah rendah dulu, sekadar salin apa yang guru tulis tanpa memahami, nampaknya setelah lebih 7 tahun baru mengenali makna sebenar. Sesuatu yang baru lagi menyeronokkan.


haram ke muzik dalam islam? (jom cari info sama-sama)

Pelajaran jawi bukan mudah dan tidak susah. Penulisannya bermula dari kanan ke kiri. Ejaan berubah apabila ada perkataan baru yang diserap masuk. Sekarang menggunakan jawi yang telah disempurnakan. Martabatkan jawi sebagai identiti bangsa.






mengenangkan hari ini untuk hari-hari yang akan datang.

Sunday, June 17, 2012

17.6.2012

Assalamualaikum




Tamat sudah cuti semester 3,kini menjelma semester 4. Esok akan bermula.


Semester paling sibuk orang kata sebab banyak aktiviti kena buat; lakonan,seni,pameran, program anak angkat,pbs last..fuuh!


tapi yang lagi penting test JPJ!!...sampaikan result tak terfikir.
kata kawan  " JPJ didahulukan, result dikemudiankan" hahaha..


macam2, walaubagaimanapun harap dapat menjalani semester ni dengan tabah, sabar dan kuat. Dugaan mendatang siapa yang tahu. Semester lepas sudah merasa, semester ini apa pula agaknya?


yang penting jangan fikir, lebih penting untuk bersedia berdepan dengannya.






..tapi hari ini dapat sesuatu..

dpt dr popular..hehe


teringin nak baca,macam best je nasihat dr seorang ayah. first tengok buku ni dalam program bual bicara kt tv. kalau xsilap tv alhijrah..

nak baca lah..pembaca2 sekalian boleh cari dan baca sekali ya.pasti amat bermakna..^_^



ok assalamualaikum.


Friday, May 18, 2012

jangan


tolong jangan terlalu baik denganku
bukan tidak suka
cuma tidak selesa
kerana orang tua sendiri 
tak buat begitu
tak ajar untuk begitu


memang hakikatnya setiap mukmin itu bersaudara
tidak kunafikan itu
cuma kadang-kadang
perasaan tidak-tidak menjengah
kerana diri selalu bermasalah
dan menyusahkan saudara disekeliling
sudah terlalu banyak kamu membantu


tak mahu lagi terhutang budi


#sungguh diri segan#maafkan saya#

kosong,jaga hati

 
ايمان يزيد وينقص

kosong,kosong





Sungguh iman manusia bertambah dan berkurang


oleh itu, jagalah hati


Thursday, May 17, 2012

Kisah itu.



Isnin 14/5/2012


11.30 pg : 
Kita : Kak, orang exam petang ni.Doakan ye,berdebar-debar jantung macam nak luruh dah..hehe.
Akak : Ye buat elok2. in sya' Allah boleh buat. Oh ye, nenek tak sihat. Tak nak makan 2 3 hari dah.Tak tahu la tengok gaya macam dah nak pergi.
Kita : oh ye ke, ish ape cakap macam tu,tunggu kita balik dulu.




5.30 petang :
Kita : Mak,kita dah habis exam tadi.
Mak : Mak dah takde dah.(meninngal)
Kita : (sepi seketika)..Innalillahiwainnailaihiroji'un. ye ke.nak balik.camane ni nak balik.
Mak : tak tau la nak kata.Nanti ada exam lagi kan. Lagipun jauh Johor dengan Terengganu.






Begitulah, serba sedikit dialog yang berlaku pada hari tersebut. Hari dimana arwah nenekku kembali ke rahmatullah. Saatnya tiba jua tidak terlambat walau sedetik tidak tercepat walau sesaat. Di ambil tanpa perlu menunggu sesiapa kerana Dia Yang Maha Menghidupkan dan Mematikan berhak untuk 'mengambil' bila-bila masa sahaja.

Sungguh, sayu rasanya hati tetapi Redha itu perlu. Suatu ketika, kami memandikanmu, menghiasi dirimu, menyuapkanmu,membersihkan dirimu,bergurau senda denganmu dan bermacam-macam lagi setelah engkau tidak mampu lagi mengurus diri.

Masihku ingat, ketika sihat arwah seorang yang sangat rajin dan menyayangi cucu-cucunya. Selalu masak dan buat kuih yang best2. Contohnya kuih hijau,bahulu tepung bungkus...sedaap). Kalau kuih tak habis, kirim kat cucu-cucu balik makan dengan keluarga. KAdang-kadang rezeki murah, dikongsi sedikit wang kat cucu-cucu. Paling ingat, arwah memang awal menunaikan solat terutamanya waktu subuh. setengah jam sebelum masuk waktu subuh, arwah pasti bangun.Selesai solat, arwah akan mengejutkan ahli keluarga yang lain. Alhamdulillah.

Kini kau tiada lagi. Kenangan itu berlegar-legar di mindaku lantas kesedihan menyelubungi hati. Dikuatkan hati agar tidak terlalu mengikut perasaan. Ingatan perlu disemat bahawa setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati :Kullu nafsin zaiqotulmaut. Cuma masanya tak tahu bila dan bagaimana caranya. Esok,lusa,bulan depan atau tahun depan atau mungkin juga sebentar lagi? Oleh itu, persediaan itu perlu. Beribadatlah kamu seolah-olah kamu akan menemui-Nya esok.

Alhamdulillah, sempat menunaikan tanggungjawab sebagai cucu, sedikit bacaan Yasin dan tahlil kat masjid IPG. Syukran kepada semua yang telah menghadiri. Semoga amalnmu diterima disisi Allah S.W.T.

Al-Fatihah buat arwah.
               

Sunday, May 13, 2012

:)

Alhamdulillah,sungguh lama jari tidak menari diruangan ini.Rindu semakin menggunung namun sekadar menjengah tika kerinduan hampir memuntahkan rasanya.

Sungguh, banyak perkara yang berlaku sepanjang tempoh peninggalan penulisan disini. Semuanya datang secara tiba-tiba dan serentak. Allah juga yang Maha Mengetahui rahsia mengapa diuji diri sedemikian rupa..Dia memang sweet,'Perahsia'..^_^

Esok bermulalah peperiksaan untuk Semester 3. EDU untuk Pengurusan Bilik Darjah. Harap dapat tenangkan minda dan juga hati menghadapi peperiksaan ini. Subjek 'killer' orang kata..Semoga dipermudahkan.

Itu sahaja,tak mau cakap banyak-banyak.Mungkin lain kali pula..syukran wa ilalliqo'..:)

Wednesday, March 28, 2012

Semoga tenang hatimu,
indah akhlakmu,
merindukannya,
dalam sepi kehidupan,
moga sentiasa dalam rahmatNya,
menjaga hatinya buat yang selayaknya,
hingga saat lafaz sakinah dituntun.

=.="

Monday, March 5, 2012

Pergilah..datanglah..

Assalamualaikum..

Pergilah kekusutan datanglah ketenangan
pergilah kelemahan datanglah kekuatan
pergilah kekacauan datanglah kedamaian
pergilah kemarahan datanglah senyuman
pergilah kemaksiatan datanglah kemanfaatan


jiwa kacau..astaghfirullahal'azim..

Friday, March 2, 2012

Thank u

Assalamualaikum w.b.t

Hampir sebuln stgh meninggalkan blog ni, sekadar menjengah jenguk sahaja. Maaf bagi yang lawat2 tapi takde post terbaru.

Memang tidak dapat dielakkan, minggu ni teramat sibuk dengan pengurusan Sambutan Maulidurasul peringkat IPGKTHO, Sambutan Maulidurasul Sek Agama Seri Beroleh, pengurusan untuk rumah sukan merentas desa dan juga Kejohanan Olahraga Tahunan IPGKTHO. Tak lupa juga Perbarisan Unit Beruniform PPIM..

Walaubagaimanapun, syukur alhamdulillah semua berjalan dengan lancar dan segala masalah dapat diselesaikan dengan bantuan dari Yang Esa..Sesungguhnya benarlah, tiada kemudahan yang kecil melainkan Dia yang memudahkannya..Kita merancang, Allah juga merancang tapi perancangannya sangat HEBAT..Masyaallah

Namun, disebalik kesibukan ini, terselit rahsia dariNya, ujian untuk hamba-hambanya membahagikan masa dengan sebaiknya. Apakah bila diri disibukkan dengan hal-hal demikian, segala jadual waktu sebelum ini tergendala? Sebagai contoh kalau sebelum ini solat di awal waktu, tetapi bila disibukkan begini solatnya dimana?..apakah awal, tengah atau akhir?..jom reflek diri..walhal sibuknya kita tidaklah sesibuk Nabi yang menyebarkan dakwah, berperang dan memikirkan umatnya..astargfirullah..

Juga syukur dipanjatkan kepada Allah, kerana dakwah turut ditemukan dalam kesibukan apabila pihak jurugambar IPGKTHO merakam gambar yang tersangat cantik, gambaran suasana di padang yamng mana melihatkan gula-gula kapas berwarna putih(awan) di langit yang cerah..subhanallah tiada yang lebih indah melainkan daripada ciptaanNya.. sedikit sebanyak menyedarkan kami yang leka dengan kekuasaanNya Yang Maha Menciptakan..

Begitulah dalam kesibukan kita, Dia masih merindukan kita..Sedarilah Dia sentiasa memerhati dan menjaga kita walau kemana kita melangkah, dalam kita sedar atau pun tidak.. Masih belum sedarkah kita?..

fikir-fikirkan..Tahnk You Allah..=)

Monday, January 16, 2012

Amanat baru..

Assalamualaikum w.b.t..(jawab salam tu..=) )

Tak lama lagi Kejohanan Olahraga Tahunan (KOT) peringkat IPTHO akan diadakan. Seperti biasa perjumpaan rumah sukan akan diadakan untuk memilih jawatan tertinggi bagi tahun ini. Dan sekali lagi ditakdirkan untuk bersama rumah biru(bayan) setelah 2 tahun bersama. Masihkah diri setia??..hehe

Alhamdulillah tahun lepas dapat sumbangkan 2 pingat untuk rumah bayan menerusi acara rentas desa dan juga 800 meter. Sesuatu yang sangat tidak dijangkakan. Alhamdulillah rezeki Allah yang Maha Pemurah bila diri ingin merasa diri dipanggil dipadang seperti post yang sebelum ini.Allah sungguh Allah sangat mengasihi hambanya.

Disebabkan sumbangan itu juga, terasa diri menjadi ayam tambatan untuk tahun ini oleh pelbagai pihak.  Ramai yang meminta agar diri menyumbangkan sedikit mata untuk rumah bayan tahun ini. Namun, entah mengapa tahun ini terasa tiada semangat untuk menyumbang kepada rumah sukan  ini.

Kadang, rasa takut kerana semua terlalu bergantung harap (mungkin perasaan saya sahaja). Bimbang juga riyak menguasai diri bila orang puji untuk naikkan semangat. Natijahnya hilang rasa kesyukuran dan fikiran bahawasanya Allah yang banyak membantu. Sungguh tahun ini terasa berat ingin menyertai apa-apa acara. Bukan sekarang baru fikirkan tetapi semenjak cuti akhir tahun lepas. Tak risaukan result dan pointer tetapi risaukan penglibatan dalam KOT.

Mungkin tahun ini boleh skip rentas desa dan acara padang sebab pagi tadi nama telah dicalonkan sebagai bendahari rumah sukan!..Teramatlah terkejut dan mencari-cari sape yg bagitau nama..ish3..(dah tau pun)..xpe2 xmarah pun..ada hikmah la tu..^_^

Kalau dah nama bendahari, faham-faham jela bersedia fizikal dan mental menghadapi ahli yang susah nak bagi yuran..Ya Allah permudahkanlah..bila yuran tak semua bayar bajet makanan dan hiasan maskot dan rumah terjejas..tak mahu kes-kes terdahulu terjadi iaitu bila duit xcukup ramai xpuas hati dengan makanan yang disediakan..tak sdapla,tak padan dgn yang bayar la..siapa yang kena?..bendahari jugak.. Masalahnya ramai xbayar tp nak makanan..macamne tu? Allahuakbar..permudahkanlah pekerjaan kami..


Lama dalam kelas baru teringat yang saya juga bendahari bagi Pergerakan puteri islam..memang muka bendahari la..kemungkinan xterlibat acara sebab nak uruskan banyak perkara nanti..tapi kawan2 galakkan ambil acara..ooh mana satu ni??...takut tak mampu nanti...sungguh rasa xlarat akhir-akhir ni,cepat mengah..(fed up ke?)..

Ya Allah permudahkanlah urusan kami,sesungguhnya tiada kemudahan yg kcil melainkan Engkau permudahkannya..Lembutkanlah hati mereka..jentiklah sifat kematangan dalam diri mereka,suburkan semangat dalam jiwa mereka amin..



BAYAN GO,BAYAN GO,BAYAN GO GO GO! ^_^

Monday, January 9, 2012

-Ragam di asrama-

Assalamualaikum..(jawab salam tu dulu,wajib.^_^)

Hampir seminggu bekalan air di asrama berkurangan. Sekejap ada,sekejap tak ada,sekejap ada,sekejap tak ada..dah macam chipsmore dah. Kalau dah tak ada air, memang kalut.Bising dengan bunyi derapan selipar berlari-lari mencari air.

Pemandangan yang tak boleh lupa bila satu hari semua blok tak ada air. Satu pili je yang keluar. semua beratur dengan baldi yang pelbagai saiz dan warna menanti giliran. Macam zaman-zaman dulu. Ada yang pergi mandi kat blok kuliah dengan segala bagai peralatan dibawa. Sesekali seronok jugak tengok suasana macamni tapi xsempat pulak nak ambil gambar orang beratur. Kalut punya pasal dan teruja cari air kan..hehehe..

Air.air..memang satu keperluan dalam kehidupan seharian. Bagi yang tak biasa, lagi kesian muka dah berkerut-kerut memikirkan cara dapatkan air. Dugaan hidup. Kadang-kadang bila jadi macamni baru rasa nak bersyukur. Sebelum ni sukahati je membazir guna air banyak-banyak.

Teringat kat kampung, asal akhir tahun je air takde,api xde..*api elektrik ye bukan api untuk bakar sampah tu.*padahal selalu hujan dan banjir sebab angin monsun timur laut masa tu. Hemm mungkin paip bukit pecah..akhirnya satukeluarga dengan kawan-kawan pergi mandi kat kolam.Tempat air bukit turun. teramatlah ssejjuk! Jadi mandi sikit-sikit pun xpe. Tapi bila dah nama budak-budak memang lama la main air..suke3!! @_@

Alhamdulillah, dah ada air sekarang. Harap tak putus pulak macam sebelum ni.Yang pasti bila dah ada air ni jimat-jimatlah ye. Jangan membazir kerana membazir itu amalan syaitan. Semoga penglaman ini meninggalkan 1001 memori berada di asrama. Senyum,hidupmu pasti ceria!

Saturday, January 7, 2012

~Pepatah arab~








' Peliharalah keindahan hati daripada sesuatu penyakit, kerana hati itu sukar sekali untuk memperbaikinya, kalau sekali ia telah rosak'






Jagalah hati,jangan kau kotori,
jagalah hati cahaya Ilahi

Friday, January 6, 2012

2012..apa azam baru?

Assalamualaikum w.b.t semua..kaifa halukum?apa khabar semua?..semoga sentiasa dalam kurniaan kesihatan yang baik..


Tahun masihi baru telah bermula hampir seminggu. Tuan punya blog pun sudah tiba ke selatan tanah air menyambung pengajian ke semester baru.Alhamdulillah selamat tiba di IPG walaupun lambat daripada biasa oleh kerana masalah bas.


Subjek baru untuk semester ini agak 'menyeramkan' mendebarkan. Perlu merentas laut-laut yang ada. Antaranya Hubungan etnik. Assignment paling awal, hari kedua kuliah 2012 berkaitan dengan hubungan etnik. Konflik etnik diluar negara Malaysia.Contohnya di Bosnia. Perlu pada kajian yang agak mendalam faktor yang mendorong kepada konflik berkenaan.


oh ya..apa azam baru tahun ni?apa yang nak dicapai?apa matlamat jangka panjang juga pendek?..haa jom list sama2..Dr. azizan kata kena buat azam tu dengan yakin dan istiqamah..insyaAllah akan dapat.


Alhamdulillah salah satu azam tahun lepas ingin sekali mendengar nama dipanggil di maktab samaada pentas atau padang..Sesungguhnya Allah Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Dia memberi apa yang diinginkan. Walaupun tidak berjaya di pentas namun, Dia bagi peluang untuk merasa nama dipanggil di padang,cukup untuk membuat ibu dan ayah bangga dengan anaknya yang jauh dari pandangan mata.Syukur alhamdulillah.


Tahun ni?..masih perlu fikir-fikir apa matlamat dan azam untuk tahun ini. Sebenarnya bukanlah kita bertawakal setelah berusaha, akan tetapi apabila kita sudah berazam saat itu juga kita perlu bertawakal. hal ini disebut dalam Kitab Al-quran." apabila kamu membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah,sesungguhnya Allah mencintai orang yang bertawakal". (ali imran:159)


Semoga kita dapat meyakinkan diri kita untuk mencapai matlamat dan azam kita tahun ini. Sesungguhnya ianya bukan sesuatu yang senang kerana banyak faktor yang boleh menghalang kita daripada berusaha untuk mendapatkan keinginan termasuklah diri sendiri yang tiada keyakinan dan semangat. Hanya hangat-hangat tahi ayam. Hangat diawalnya,semangat diawalnya namun akhirnya hancur,hilang bila tiada pemangkin kehangatan..na'uzubillah.


Jadi apa lagi,jom 'list'kan azam dan matlamat kita dan tampal di tempat yang mudah untuk kita lihat. Misalnya dinding dan cermin solek. Sebelum tidur tengok, tengah solek2 tengok. Eh jangan sekadar tengok dengan pandangan kosong tapi pandanglah dari pandangan kosong kepada satu,dua,tiga dan seterusnya..Takut-takut tergelincir dan terlupa akan azam tahun ni dek kerana leka dengan nikmat disekeliling kita.


InsyaAllah moga diberi kekuatan semangat mental juga fizikal dalam perjalanan meraih azam yang suci..azam yang baik-baik,jangan yang tak baik pula..niat kena betul bersesuaian dengan hadis pertama dalam Matan Arba'in, hadis 40. ingat tu..


ok himmatulinsan keluar dulu..jumpa lagi.ilalliqo', sehingga bertemu lagi..










*CNY xbalik..sape nak teman??..
*KTP,rentas desa nak join ke tahun ni??..masih dalam perkiraan..T_T



Popular Posts