Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....

Monday, September 26, 2011

Semput lg?

Assalamualaikum..

2 3 hari ini selalu rasa spt tak cukup nafas walhal Allah bg oksigen free je..tak payah bayar pun..tunggu inhale oksigen and exhale balik karbon dioksida dlm badan..hemm..

sudah lama tak rasa seperti ini..dulu first time rasa masa form 1 lepas kes sorang kawan pegang leher dr depan...huish bahaya esoknya terus rasa semput..mungkin bahagian esofogus dah sempit kut..atau paru2??..erk..xnak cakap lebih2..na'uzubillah jauhkanlah Ya Allah..

terus semalam rasa xde mood..nak hilangkan mood ziarah bilik senior yang baru membina baitulmuslim..seronok dengar ceritanya..terus hilang rasa semput..tapi bila balik bilik semput lagi..aduuh..sampailah sekarang..hemm..

mungkin juga sebab kurang baca surat cinta ni..oh Al-quran..baca al-quran bukan setakat dapat pahala dapat siihatkan tubuh badan lagi..setakat yang saya tahu, dengan membaca al-quran dapat kurangkan balgham(kahak) dan membetulkan sistem pernafasan kita..hemm mungkin sebab itu la kut..

melilau mata kat rak buku nampak la buku bertajuk "Ikhtiar Penyembuhan Penyakit dengan ayat-ayat dan doa-doa mustajab" oleh Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din..Siapa tak kenal Tuan Guru ini pengasas dan Penasihat Darussyifa', seorang pengamal perubatan..Macam-macam doa untuk amcam-macam penyakit ada..

Then, belek2 jumpalah doa sakit dada-sesak nafas..insyaAllah cuba dengan ayat-ayat Allah.Prosedur bacaannya seperti berikut :

1)Surah Al-Fatihah
2)Ayatul Kursi
3)Al-Muawwizat (al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas)
4)Al-Insyirah
5)Doa melegakan sesak nafas iaitu surah al-an'am ayat 125 & az-Zumar ayat 22)

*ke g klinik jer??..ekonomi xstabillah..xyah2!!



~ok lah..setakat itu sahaja coretan Himmatulinsan..semoga diberi kesihatan yang sempurna..ameen Ya Rabb~

No comments:

Post a Comment

Popular Posts