Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Saturday, February 19, 2011

Butir nangka..(^_^)

Assalamualaikum.....

Alhamdulillah hari ni menjadi jugak butir nangka yang diimpikan selama ni untuk kawan2...hehe..da lama nk buat hari ni diberi kesempatan..Alhamdulillah walaupun bahan xcukup p menjadi jugak bile di ganti ngan bahan2 lain..so yg ni simple je bahannye..sape nk buat silakn ye...sini saya sertakan resepinyer...


Bahan A
1)Tepung pulut-500 gram
2)air masak-secawan
3)pewarna makanan-satu sudu teh

Bahan B
1) Santan -2kotak kecil
2) gula - secukup rasa
3) halia - 1 inci (dihiris halus)

Jom masak....

1)tepung pulut dimasukkan ke dalam bekas
2)masukkan satu sudu teh pewarna makanan ke dalam sebekas air masak (dlm 150ml)
3)gaul hingga sebati dan menjadi satu doh yg tidak terlalu lembik dan tidak terlalu keras..-moderate-
4)2 kotak santan dimasukkan ke dalam periuk-panaskan-
5)masukkan gula dan halia yg telah dihiris halus
6)rasa santan dan tambah gula atau air jika kurang manis dan terlalu pekat.
7)bentukkan Bahan A yang telah siap digaul dalam bentuk seperti biji nangka..tp jgn besar sgt,kecik2 je takut lekat kt tekak 6ti..
8)masukkan ke dalam periuk dan biarkan ia masak.
9)tambah air jika santan terlalu pekat
10)biarkan selama 6-10 minit smbil kacau dan siap ntuk dimakan..

bestnyer..yummy..xsbr nk makan ni...


waaah...(^_^)


ade lg....beznyer!!..


sedapnye..hingga menjilat jari...hehe..rumate kta best2...hehe sape yg nak meh bilik saya ye..ade lg..teman2 yg tiada disini cepat2 la pulang ke mktb ye...bila lg nk rasa yg saya buat...hehe..alhamdulillah..


lepas ni boleh buat lg kut...buat kawan2 yg xkenl lg kueh butir nangka ni tgok2 la gmbar tu puas2 ye..ade yg first time tgok first time makan tu jgn lupe rasanye...heee..6ti kite buatlg..pasni kite buat kueh lain dlu....persediaan la ni senang bila posting boleh masak sdr...bile kawin pon senang boleh tunjuk kelebihan kt mertuan sket...hehe..seket2 dah la jgn tunjuk lebih2 ye...hehe...ok la..da dpt ilmu hari ni??...buat kueh tu ye..try2 mane tau lg best dr himmatulinsan punyer..(^_^)

k...setakat ni aje ye..assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment

Popular Posts