Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Monday, December 27, 2010

Bau Best..(^_~)..

"Bau gapo ni..??..busuknyo la...."
"Hahaha...bau petai la..baru sudah makan petai ni..sedap la..lemak berkrim lagi berkhasiat.."
"Banyok la..kalu yo pun nok make, jange la duk tinggal kesan..ape la.."
"Relax la..sekali-sekalo dua kali dua kale tige kali berkale-kale...kale biru kale merah...hahaha.."

Haaa..petai..memang best tp xbley makan byk2 makruh..bau 'best' sgt..petai ni sme spesies ngan jering dan kerdas..termasuk dalam kategori tumbuhan ulam..makan best tapi bila masuk toilet...waa boleh pengsan..jadi simbah la air setong kalau da makan petai tu ye..keh3..

petai ni ade name dye..nama timangan petai..nama komersial Parkia spp..tergolong dalam famili leguminasae..ada famili upenye petai ni..macam manusia je..jgn terkejut petai ni pun ada sedara mara yg ramai tp yg ade kt tanah air kita ni ada 4..
                            JENIS PETAI
NAMA SEDARA(TEMPATAN)
NAMA KOMERSIAL(SAINS)
Petai kerayung
Parkia javanica
Petai meranti
Parkia singularis
Petai biasa/papan
Parkia speciosa
Petai nering
Parkia sumatrana


ade ke yang xkenal petai??..meh nak perkenalkan dengan encik petai...

haa..perkenalkan saya encik petai..smart kn??..hehe

yg ni isi saya..amacam cantik kan??..hehe
 yg ni pulak bunga..

byk gunanya ni..paling top skali jdkn mikrofon..kecik2 dlu la..konon jd penyanyi la, pengacara la..haha berangan byk..tup tup jd cikgu..xpe cikgu pun boleh pegang mic ape..buat pengumuman n bubbling to the students..haha..biasa la budak kreatif lagi inovatif katakan..
bestnye2..nak makan..

hemm banyak cara nak masak petai ni..bukan setakat makan fresh2 ngan budu je, celur pun boleh..ade jugak yang buat jeruk petai..fuyyo ni buat sambal goreng petai..lg la best..bukan setakat tu je ada lg tau..
ni dia jeruk petai..sebungkus 2 ringgit..3 bungkus 5 ringgit..hehe..berbaloi-baloi.. 
haa..mee goreng petai..sedapnye..

bukan mee goreng petai je..macam-macam masakan kite boleh letak petai ni..bukan susah pun goreng macam biasa masakan kite, then tambah je petai..lepas tu tambahla perkataan petai dekat belakang tiap2 masakan..contohnya..


haa..ni dia..nasi goreng 'petai'..hehe..berselera..tambah lg..hehe

skrg ni msukkn je dlm apa2 menu..masak ngan sotong pon boleh, udang, sayur goreng, kacang panjang..sume boleh..macam2 ada...

apa khasiatnya petai ni??..suka sgt makan khasiat xtau..huhu..jom baca kat bawah..


Biji Petai

* Khasiatnya ialah apabila dimakan dapat merawat masalah hati (liver), busung, bengkak buah pinggang, kencing manis (diabetes). Juga dapat membunuh cacing dalam perut serta usus, lalu keluar bersama najis.

Daun

* Daun petai boleh digunakan untuk merawat demam kuning. Caranya ialah dengan merebus daun petai, kemudian airnya dibuat minum.

Akar (kulit akar)

* Ini khusus untuk rawatan kencing manis (diabetes), juga direbus kemudian airnya diminum. 

tu dia banyak upenye khasiat petai ni..bukn setakat biji dye ngan daun n akar skali berkhasiat..ape la yg buatkn dye ni berkhasiat sangat..apa ada dlm petai ni...hemm...
Kandungan
Nilai
Tenaga
120.0 kalori
Kalsium
126.0 mg
Besi
3.4mg
Vitamin BI
0.2 mg
Vitamin C
32.7 mg
Protein
10.0 mg
Karbohidrat
16.0 mg
Gentian
1.5 mg
Lembapan
69.0 mg
Lemak
1.8 mg
Lain-lain
1.7 mg
waah..ok la ni..tp kandungan dye ni xsama, berbeza mengikut umur dan tahap kesegarannya..0oo..petai pun ada umur ye..macam manusia jugak..makin tinggi usia dan segar makin sihat..waahh...ilmu baru ni..

haa..nak tahu lagi banyak pasal petai ni jenguk2 la laman ni..
http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s3_99/juliana.html
http://anizyn.blogspot.com/2009/04/khasiat-petai.html
selamat meneroka ke alam tumbuhan..bye..

No comments:

Post a Comment

Popular Posts