Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Wednesday, July 20, 2011

Jom Sihat yukk!!...

Assalamualaikum..




Post kali ni nk cakap sket psl jogging..masih ade yg xtau ape itu jogging?..haa..nmpak org lari petg2 tu jogging la namanya...xtermasuk yg kena kejar ngan binatang or orang ye...hehehe...

*sukenye die bleh joging..hehe

Beza ya jogging, lari dan jalan...jangan kita samakannya sebab yang pertama semestinya ejaannya lain2...(hehe..betul3..)..keduanya cari dalam kamus dewan apa maksud ketiga-tiga perkataan ni..kalo kurang rajin tanya cik google je...mesti jawapannye lain...^__^..(penulis xnk bgtau mksudnye supaya pembaca sekalian rajin membelek kamus dewan tu...hehe..jgn marah..)




Ada orang jogging awal pagi ada juga petang hari..setakat ni xde lg yang jogging wktu tenghari dan mlm..hik3..ade sape2 pernah jumpa...huu...awal pagi dan lewat petang adalah masa yang terbaik tuk jogging sbb cuacanya tidaklah terlalu panas..bayangkan kalau pukul 3 petang jogging, apa akan jadi?..rasanya makin xsehat nanti..ngee..




Jadi sbnrnya kenapa dorang2 ni semua suka berjogging ni?...pelik betull..xjogging pun boleh sehat kan....huhu..jom kita bedah siasat apa manfaatnya dgn berjogging smpai basah lencun baju...huk3..




MANFAAT BERJOGGING..

  • Menurunkan berat badan..(wow!!..)
  • Merendahkan tahap kolestrol dan tekanan darah..(hemm..)
  • Mengelakkan kerosakan tulang dan otot.(oh ye ke..)
  • Meningkatkan ketahanan tubuh.(mesti la..)
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung, osteoporosis, diabetis dan obesiti.(lg best..)
  • Mengurangkan risiko barah.(insyaAllah..)

DARI ASPEK PSIKOLOGI
  • Mengurangkan tekanan kerana badan mengeluarkan hormon endorfin.(mende pulak hormon endorfin ni?..jom cari sama2 ape mende ni..)
  • Menstabilkan perasaan bimbang.
  • Mengelakkan kemurungan.(indah bila dpt lihat keagungan ALLAH masa joging)
  • Meningkatkan keyakinan diri.(ye ke?..cne ek?)
  • Ruang untuk bersosial.(memang sbb jumpa ramai orang..)


Haa..tu dia manfaatnya berjogging..kalu xpercaya cuba jogging dalam 20-30 minit setiap sesi pasti dapat merasai manfaat-manfaat seperti yang tertera diatas tu..hehe..tapi kena ingat jogging pun ada caranya..bukan sesuka hati jogging je...nak tau apakah dia?..teruskan bacaan..^^,


POSISI TUBUH BADAN
  •  Lengan lepas menghayun secara semulajadi.
  • Siku membengkok 90 darjah.
  • Kepala dan badan tegak.
  • Pinggul ke belakang sedikit.
  • Rehatkan rahang dan bahu.(rehatkan rahang?..mknanya xleh makan pape la?..huhu)
  • Bernafas melalui hidung dan menghembusnya melalui mulut.
  • Kaki dihentak perlahan supaya lutut dapat dibengkokkan sebaik kaki mencecah tanah.

ohh begitu... =0


*yg ni kut...tgok kaki,lengan dan posisi badan die...tiru mcm saye..=)


Hemm manfaat dah..cara dah..ape lg??..oh yee pakaian nak jogging....ape pakaian yg sesuai ye.meh tengok meh..



PAKAIAN JOGING
  • Kasut yang sesuai.(senangnya kasut tuk joging la..)
  • Pakaian longgar yang menyerap peluh.(kalo ketat xbleh gerak plak nnti..)
  • Elakkan pakaian berasaskan kapas kerana ia sekadar memerangkap peluh dan membuatkan badan lembap.
  • Jika cuaca sejuk,pakai jaket yang membenarkan pengaliran udara dan kalis air.
  • Jam randik untuk mengira tempoh joging.(guna jam tangan pun xpe..)

Haa dah tau pakaian yang sesuai tuk joging petang ni?..meh kita tengok pulak langkah-langkah keselamatan elakkan kecederaan..jom!!

MENGELAK KECEDERAAN
  • permukaan rata dan lembut. 
  • permukaan kaki lima dan konkrit berbahaya.(elakkan..)
  • elakkan permukaan tidak rata dan senget.
  • tukar kasut setiap 900 kilometer apabila daya anjalnya berkurangan.
  • mulakan joging secara berperingkat.
  • elakkan menambah jarak larian melebihi 20% seminggu.
  • rujuk pakar kesihatan jika anggota terasa sakit.
  • lakukan sesi pemanasan badan.(warming up)
  • berjalan selama lima minit dipenghujung joging.(supaya urat2 xterkejut terus berhenti lepas joging)
  • lakukan sesi menyejukkan badan seperti membuat regangan otot selama 2-3 minit.(coling down)




Dah tau dah semua tips2 joging...haa apa lagi jom siap2 g joging..hehe...ingat ye..العقل السليم في جسم السليم..maksudnya akal (minda) yang sehat pada badan yang sehat...(kenape?..ingat penulis sruh cari jgak ke?..hehe..xpe yg ni percuma ...^__^)

Semoga kita dapat penuhi masa terluang dengan sebaiknya..bermanfaat buat rohani juga jasmani...






*skrg penulis dah jd penjual(tolong kwn)..so sape2 yg nak beli Majalah terbaru GenQ meh2 bagitau penulis...^__^
*sabtu ade kelas lg..huk3...



No comments:

Post a Comment

Popular Posts