Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....
There was an error in this gadget

Wednesday, August 3, 2011

Sambungan..

Assalamualaikum..

Nak sambung cerita entry yang lepas berkenaan dengan 'diterima'....

sebenarnya yang diteima itu adalah sebuah pantun yang telah saya reka dengan spontan..^__^
Dah lama tinggalkan dunia memantun tambahan pula bila dah keluar dari sekolah menengah..ingat dah tak laku, rupanya masih lagi laku..huhu..cukuplah sekadar nak hiburkan hati..

Pantun dulu entah ape2, 'matching' pun tak...suka hati je..yang paling ingat pantun 2 kerat,

Masak gulai guna manisan,
maaf tak perasan.

nampak tak ade kepelikan disitu. ada ke orang masak gulai guna manisan??..sebab tu saya katakan pantun yang dibuat dulu sekadar tuk hiburan semata-mata asalkan bunyi sama ok la tu..hehe...

yang diterima beberapa hari lalu ialah,

Berenang-renang itik dikali,
Jernih airnya tiada palitan,
Akhlak yang baik berbudi pekerti,
Menjadi igauan teruna idaman.

hoho..nampak macam dah matang sket kan..huhu...sekadar suka-suka..indah bahasa melayu ni..boleh sajak, pantun, syair  dan macam2 lagi la..tak perlu penerangan yang panjang tapi pesanannya yang tersirat amatlah banyak..^__^

so, sape yang rase stress ke ape ke cuba bina pantun ke sajak ke dengan bantuan alam sekeliling, pasti menyeronokkan dan mengurangkan tekanan..insyaAllah..selamat mencuba..=)



::Salam Ramadhan;3 Ramadhan 1432H::

No comments:

Post a Comment

Popular Posts