Muhasabah Diri

Kadangkala terusik hati ini pabila 'disapa' dgn kepayahan hidup yang bagaikan duri menghiris hati dari yangEsa..Lantas tanpa kesedaran aku mencaci mengapabegitu percaturanNya, kemudian di sebalik keperitan itu ku pelajari jalan mengatasinya, matang fikiranku kerana ujianNya, luaspemandanganku walaupun sakit hanya seketika, SABAR , itulah yang paling bermakna..nikmatnya baru ku terasa...Di saat itu barulah ku ketahui, disebalik ujian ada kerahmatan, di sebalik kesusahan ada kemudahan, di setiap penderitaan terselit kasih sayangNya..Hebatnya Rabbul Jalil sedang kita tidak mengetahui....

Monday, January 24, 2011

Tugasan,Tugasan!!!

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...







Tanda soal yang membawa banyak persoalan yang perlu dipersoalkan..huhu..


Post kali ini sebenarnya berkaitan dengan soalan yang telah diajukan oleh Nuh Ha Mim, seorang muslim Amerika : penterjemah buku Islam. (disunting daripada cerpen karya Dr.Faisal Tehrani bertajuk cinta Medeni.)

CINTA MEDENI adalah kisah seorang siswa dan seorang siswi yang bekerjasama dalam menyelidik Nuh Ha Mim. Soalan Nuh Ha mim diajukan oleh siswi ; Zanjabila kepada siswa ; Medeni di saat medeni melamarnya. Jika jawapan yang diberi tepat untuk setiap soalan maka lamarannya diterima...

 ~ Hemm..best jugak kan kalo buat mcm tu JIKA ada yang buat lamaran nanti..hik3.... ;-)..~

Antara soalan-soalan yang ditanya..bukan sebarang soalan tapi fakta..cuba anda jawab ye..mana tau boleh la buat umpan tuk sape2 yg nk dtg melamar tu..huhu..


  1. Apakah kubur yang berjalan bersama penghuninya??..
  2. Apakah makhluk yang dapat mengingatkan bangsanya, tetapi bukan dalam kalangan jin atau manusia??
  3. Apakah lima makhluk yang berjalan dimuka bumi ini, tetapi tidak satu pun lahir dari kandungan ibunya??



Haa..agaknya boleh jawab ke tak kita jika ditanya soalan sebegini...hemm..ok saya tinggalkan anda dengan tugasan ini ye..silalah cari jawapan bagi persoalan diatas..nanti tiba masanya saya akan bagitau jawapan dye....heee..tunggu....(^_^)

*jangan lupa buat research....=)
jumpa lg dlm entry akan dtg...ilalliqo'...

No comments:

Post a Comment

Popular Posts